Foto: SVT/Trafikverket

”Nu tar livet slut”

Uppdaterad
Publicerad

Familjen Holmlund låg och sov när nattåget från Stockholm mot Storlien spårade ur med våldsam kraft.

Det är tidig morgon den 3 december förra året. Nattåget som är på väg mot Storlien åker längs Ljungan. Spåret kantas av vatten och branta stup. Tåget är fullt av sovande resenärer.

– Man hade precis somnat in, sen fick man ett väldigt abrupt uppvaknande, säger Mathias Holmlund.

SVT granskar järnvägen

”Ett fruktansvärt oväsen”

Några mil efter uppehållet i Sundsvall är tåget på väg in till det lilla samhället Stöde. När det passerar en vägkorsning väcks de sovande passagerarna plötsligt.

– Jag vaknade på en mikrosekund. Man hörde bara gigantiska smällar och hur metall går sönder. Det var ett fruktansvärt oväsen. Sen blev det alldeles tyst. Jag var helt övertygad om att nu tar livet slut, säger Mathias Holmlund.

– Jag minns att du skriker ”Ullis, nu är det kört!” Samtidigt tänker jag på att mina två barn ligger däruppe och jag kan inte göra någonting, säger Ulrika Holmlund.

Lutade mot en stolpe

Två av tågets vagnar hade vält. Det som höll dem uppe var en elstolpe. Utan den hade de kunnat fortsätta nedför en brant.

För familjen Holmlund, med två barn sovandes i kupéns överslafar, hade ett voltande tåg kunnat få förödande konsekvenser.

– Det var total panik. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Jag var också helt säker på att det här inte kommer att gå bra, säger Ulrika Holmlund.

Rälsen fick ligga kvar

Vid det tillfället visste ingen vad som egentligen hade orsakat olyckan.

Det kan man däremot läsa om i Trafikverkets interna rapport. Fyra månader tidigare hade en besiktningsman slagit larm till Trafikverket om att rälsen måste bytas på olycksplatsen.

Istället för att byta rälsen gjordes mindre åtgärder, en entreprenör grävde ur runt om och bytte material i övergången.

Trots att besiktningsmannen påpekat att rälsen skulle bytas, samt att den var känd för sin sprödhet, fick den ligga kvar.

– Det är skrämmande att man vid de här kontrollerna konstaterar de här bristerna men ändå så åtgärdar man det inte, säger Mathias Holmlund.

”Man blir ledsen”

SVT Östnytt kan avslöja att det här bara är ett av många exempel på urspårningar som orsakats av fel som Trafikverket fått varningar om. Vår genomgång visar att en tredjedel av olyckorna är orsakade av fel som myndigheten kände till men inte åtgärdade.

– Man blir ledsen, man blir rädd, säger Ulrika Holmlund.

Ingen i familjen skadades allvarligt, men alla chockades av händelsen.

– Man måste ta det här på stort allvar och börja rusta upp järnvägen. Visst är det enorma summor för att göra det – men vad blir summorna om man inte gör det? Det går inte att fuska med det här längre, säger Mathias Holmlund.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet