Att dricksvattnet riskerar att försämras om Cementa tillåts fortsätta med sin kalkstensbrytning, är de flesta experterna tämligen överens om.
”Den ansökta verksamheten är därmed inte tillåtlig enligt 5 kap 4 paragrafen Miljöbalken”, skriver exempelvis Sveriges geologiska undersökning (SGU) i sitt remissvar.
Men det finns undantagsbestämmelser som kan användas. Och kalkstensbrytningen i Slite är så betydelsefull för hela samhället eftersom det på kort sikt inte finns någon annan kalksten att tillgå, enligt SGU som därmed tillstyrker Cementas tillstånd att få fortsätta med sin verksamhet. Men bara under villkor att bolaget mildrar effekterna på grundvattnet.
Slog ner som en bomb
Det var i somras som Cementa hamnade i blickfånget och de stora konsekvenserna det handlar om – en cementbrist hotar lamslå Byggsverige. Mark- och miljööverdomstolen nobbade bolagets ansökan om att få fortsätta bryta kalksten i Slite på nordöstra Gotland. Efter hotet om massvarsel i byggbranschen som är i stort behov av cement och betong kände sig regeringen tvingad att ta fram en ny lag.
Det är med den lagen, som i all hast togs fram för någon månad sedan och som formellt trädde i kraft 15 oktober, som Cementa kommit in med en ny ansökan som gått ut på remiss innan regeringen väntas ta beslut i november.
Andra remissinstanser är hårdare än SGU. Länsstyrelsen på Gotland tycker att remisstiden är för kort för att kunna ta ställning till ansökan, och frågetecknen är så många att ett eventuellt tillstånd i sådana fall ska begränsas till högst tolv månader, inte tre år som Cementa vill.
Havs- och vattenmyndigheten pekar på att Cementa inte vidtagit alla åtgärder för att mildra de negativa förekomsterna av vattenkvalitén.
Bör avvisas
Vattenmyndigheten för Södra Östersjön är fränare i sin kritik och tycker sammantaget att miljöbedömningen har samma brister som i den ansökan som Mark- och miljööverdomstolen tidigare slog ned på.
Naturvårdsverket anser precis som tidigare att utredningen om miljökonsekvenserna är så bristfälliga att även den nya tillståndsansökan bör avvisas.
Flera av de kritiska myndigheterna pekar också på det utökade buller som kommer att uppstå när Cementa tänker sig hämta stora mängder kalksten från Nordkalks stenbrott, 16 kilometer norrut. Det förväntas innebära ytterligare lastbilstransporter till och från Slite, motsvarande en lastbil ungefär var 11:e minut i vardera riktningen, enligt Trafikverkets remissvar.
Region Gotland har hela tiden varit positiv till kalkstensbrytningen och ”det har inte framkommit något som ger anledning för Regionen att nu ompröva sin inställning”.