Enligt rapporten handlar det främst om en olaglig verksamhet som erbjuder privata körlektioner mot betalning, men det har också förekommit hjälpmedel som gjort att det gått att fuska sig till ett godkänt teoriprov med hjälp av en öronsnäcka och kamera. I vissa fall har eleverna även kunnat betala för förfalskade intyg för en riskutbildning.
– Den är väldigt utbredd och den är väldigt raffinerad och väldigt genomtänkt, säger Sonja Forward, forskare på VTI.
I rapporten uppmärksammas att runt 3 400 bilar i Sverige har dubbelkommando, utan att de är registrerade som använda inom en trafikskoleverksamhet.
Få åker dit
– Det är ingen som riktigt tar ansvar för den här illegala verksamheten så att det är ganska lätt att bedriva den utan att åka dit, säger Sonja Forward.
VTI föreslår flera åtgärder som till exempel att begränsa antalet handledartillstånd till max fem per person. De föreslår också att samverkan mellan myndigheterna ökar för att lättare kunna upptäcka olagliga verksamheter. Ytterligare förslag är att kolla upp hur bilar med dubbelkommandon faktiskt används och att kunna ge högre böter när en olaglig verksamhet upptäcks.