– Vi har initierat en samverkan med ekobrott, trafikverket, skatteverket och polisen som vi tror mycket på för att vi lättare ska kunna ha ett informationsutbyte, att vi ska kunna vara starkare tillsammans, för att kunna komma åt de här olika personerna som sysslar med sådan här verksamhet, säger Carina Pettersson, ställföreträdande chef tillsyn och tillstånd på Transportstyrelsen.
I hela Sverige finns omkring 750 lagliga trafikskolor. Hur många olagliga trafikskolor det finns är dock svårt att säga.
– Vi har gjort ett antal polisanmälningar och straffsatsen för att bryta mot trafikskolelagen är väldigt låg, så det har inte varit prioriterat, så ensamma har vi inte lyckats så väldigt bra, säger Carina Pettersson.
Samverkansgruppen mellan de olika myndigheterna inleddes i slutet av 2016.
Hoppas kunna stoppa verksamheterna
Att fälla de olagliga trafikskolorna för skattebrott beskrivs som det mest effektiva sättet för att komma åt den här typen av verksamheter.
– Förhoppningen är att kunna försvåra för den här olagliga verksamheten, säger Carina Pettersson.
Men Helen Melkersson menar att Sveriges trafikskolors riksförbund har sett problemet under de senaste tjugo åren.
– Vi ser dem dagligen, hur den rullar omkring här. Jag skulle tippa på att det är 4–5 stycken bilar som konstant arbetar med illegal verksamhet här, säger Helen Melkersson, ägare av en trafikskola i Norrköping.
Melkersson menar också att regleringen till att få ha max femton handledartillstånd per person inte är tillräckligt.
– Om du hela tiden har 15 elever, om det är en som slutar och får sitt körkort och du anmäler en ny så ser jag inga svårigheter med att arbeta heltid med det här, om man vill, illegalt, säger Helen Melkersson.