– Det var ett infall av kreativitet av en ny medarbetare på kommunikationsavdelningen och dessutom har vi en kampanj just nu som går ut på att varje resa räknas, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.
Hur har reaktionerna på bilden sett ut?
– Vi har fått mestadels positiva reaktioner, sådana här grejer tror jag folk tycker är lite roligt att få i flödet speciellt när det annars är så mycket allvar.
Är det här något som ni kommer att fortsätta göra?
– Det vet jag faktiskt inte, men om folk får mersmak så är det väl bra om vi kan blanda vardagens allvar med lite roliga infall.
Men får man verkligen åka med Östgötatrafiken som orm?
– Kommer Houdini och vill åka med så är det klart att vi fixar det
Om ormtricket kommer leda till ett ökat resande återstår att se.
– Vi börjar närma oss nivåerna innan pandemin, vissa tider har vi 99 procent av det tidigare resandet i tätorterna, avslutar Mattias Näsström.