Regionen anser att Linköpings roll i den storregionala och regionala planeringen behöver tydliggöras i underlaget. En centralt placerad station är viktigt ur ett samhällsbyggnadsperspektiv, enligt dem.
– Vi har tittat på andra kommuner och sett att där det inte finns, eller byggs, bostäder invid resecentrum minskar resepotentialen, säger Julie Tran (C), regionråd och ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden.
Väster om Vikingstad
Regionens engagemang i Ostlänken grundar sig i dess övergripande ansvar för den regionala utvecklingen.
– Det råder enighet över partigränserna gällande detta. Vad vi vet nu är att Trafikverket vill dra Ostlänken till Linköping, men man har inte satt ned foten om var länken ska sluta. Vi vill trycka på att den ansluts till Södra stambanan väster om Vikingstad,.
Hon säger vidare att detta bygger både på en konsultrapport samt regionens Målbild 2040.
Ökad kapacitet
– Vi vill undvika att det blir en flaskhals för tågtrafiken i länet. Om kapacitet frigörs kan fler avgångar med Östgötapendeln sättas in. Vi vill öka kollektivtrafikens marknadsandelar mot bilens.
Förhoppningen är att hela sträckan Linköping – Järna kan tas i drift senast 2035.