Poliserna skriver också att för elsparkcyklar som inte går snabbare än 20 km/h gäller samma regler som för cyklar. Vissa som går att köra snabbare, eller har tillräckligt stark motor, kan klassas som moped och då gäller det regelverket, med bland annat krav på förarbehörighet.
Vissa fordon passar inte in i någon av klassningarna och får då endast köras på inhägnande områden. Det kan alltså bli fråga om olovlig körning i en del fall.
Skribenterna uppmanar också elsparkcykelförarna att följa regler för väjningsplikt, att helst leda fordonet på övergångsställen. Annars har man väjningsplikt både mot fotgängare och fordon på gatan. Dessutom trycker de på att passagerare inte är tillåtna.
Poliserna menar också att de ska avsätta tid för att arbeta med de här problemen.
SVT Nyheter Öst träffade polisinspektör Andreas Englund med anledning av inlägget. I klippet listar han de största trafikproblemen med elsparkcyklarna och vad som kan vara lösningen.