Under torsdagen så samlades politikerna i regionstyrelsens utskott för att ta ställning till Trafikverkets förslag.
– Vi vill ju ha en bättre förbindelse till Fårö och tycker att en fast broförbindelse skulle vara bra. Men det här är ett statligt åtagande och det finns ingen möjlighet att Region Gotland ska gå in och medfinansiera bron på något sätt, säger Eva Nypelius (C) ordförande i regionstyrelsen.
”Alldeles för stora kostnader för oss”
Trafikverkets förslag innebär att de betalar 650 miljoner kronor i projektet men att planläggningskostnader och resten av finansieringen, som kan uppgå till flera hundra miljoner kronor, ska skjutas till av Region Gotland.
– Det är alldeles för stora kostnader för oss att det ska vara möjligt över huvud taget. Om vi jämför med andra brobyggen i landet så är det en statlig finansiering på projekten, säger Eva Nypelius (C).
Eldrivna färjor
Om inte en bro börjar byggas i närtid så vill politikerna se en satsning på en bättre och miljövänligare färjeförbindelse till Fårö.
– Om Gotland ska gå före i energiomställningen genom att vara en pilotregion så är eldrift på färjorna ett viktigt inslag, oavsett om man får ett långsiktigt beslut om en bro i framtiden, säger hon.