Kvinna med glasögon sitter i en stol. Hon heter Maria Westling Allodi.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
För barn med särskilda behov kan även en liten skillnad i skolstorlek ha stora negativa konsekvenser. Hör Maria Westling Allodi, professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet, förklara mer i klippet. Foto: SVT

Professor: Skolans storlek har stor påverkan på barn som behöver stöd

Uppdaterad
Publicerad

Skolans storlek påverkar elevernas resultat, enligt forskning. Det säger Mara Westling Allodi som är professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet.

– Inte alla elever, men just elever som har svårigheter i skolan kan drabbas väldigt hårt.

Många kommuner i Sverige står inför mindre elevkullar samtidigt som kostnaden för lokaler ökar. I Linköping överväger man därför att stänga ett antal mindre skolor och låta eleverna börja på andra skolor i kommunen.

Tanken är att pengarna ska gå till pedagoger istället för till hyror.

Skolnedläggningar i Linköping

”Räknar kanske inte med alla kostnader”

Men professor Mara Westling Allodi varnar för att det kan bli en kortsiktig ekonomisk vinst.

– Kommuner omorganiserar för att man vill effektivisera och spara medel, men man kanske inte räknar med alla kostnader. Det finns ganska starkt stöd i studier som visar att skolans storlek påverkar elevernas resultat.

”Stora skolor kan ha negativ effekt för vissa barn”

Hon hänvisar bland annat till en studie från 2015 som har visat att större skolor kan ha en negativ effekt för vissa barn. Det gäller barn som har svårigheter i skolan, funktionsnedsättningar eller socioekonomiska svårigheter.

– Det är inte alla barn som drabbas. Men för just de här barnen kan det få väldigt stora konsekvenser. Och över tid kan det här kosta väldigt mycket för kommunen, om man har elever som mår dåligt eller som inte klarar grundskolan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skolnedläggningar i Linköping

Mer i ämnet