Petra Ahlman syns till vänster i bilden. Till höger syns bilar och en buss på en gata.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Projektledare Petra Ahlman berättar att Energicentrum intervjuat barn som säger att de inte vet varför de skjutsas med bil till skolan. Foto: Patrik Widegren/SVT

Projekt på Gotland vill minska skjutsandet av barnen till skolorna

Publicerad

Just nu pågår mobilitetsveckan runt om i landet. På Gotland finns ett projekt på där man jobbar för att få fler barn att gå eller cykla till skolan efter att en undersökning visat att på en skola i Visby så skjutsas nära hälften av eleverna med bil.

Vid Region Gotlands Energicentrum driver man projektet Faktum som handlar om ungas resor till skola och fritidsaktiviteter. Man har intervjuat cirka 800 barn och en stor del av dem uppger att de skjutsas med bil. Den största anledningen till att de skjutsas är tidsbrist.

Det framkommer också att många av barnen faktiskt vill kunna ta sig fram själva.

– Det var en del barn som svarade att de vet inte varför de blir skjutsade. Så det känns som att det är en fråga som man kanske inte pratar så mycket om hemma, säger Petra Ahlman, projektledare vid Region Gotlands energicentrum.

Se mer om detta i klippet ovan.

Om biltrafiken i tätorter

Klimatpåverkan från bilresor behöver minskas i Sverige för att nå de nationella målen. Ungefär 70–80% av resor i tätorter är kortare än 3–4 km. Samtidigt är de korta bilresorna smutsigast, räknat per km där bensinförbrukning och koldioxidutsläpp är ca 35 % högre de första 5 km.

Gotland är biltätast i Sverige och bilen används vid relativt korta avstånd med kortaste körsträckan i landet per person och år. De korta körsträckorna tillsammans med resvaneundersökning på Gotland visar att det finns en stor överflyttningspotential från korta bilresor (max. 5 km) till cykel eller gång.

Källa: Energicentrum Gotland

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.