Ett fritidshem svarar att barnen har tillgång till skärm någon gång i veckan och då max 15 minuter. Ett annat fritids säger att man har helt skärmfritt. Ytterligare ett uppger att man har tillgång till spel, men att det sker organiserat och någon dag i veckan.
– Jag tror att vi redan har tagit höjd för det här hur man arbetar med skärmar på fritidshemmen utifrån de satsningar vi har med rörelse. Det är framförallt det vi har fokus på, säger Jörgen Norström, grundskolechef i Region Gotland.
Se mer om detta i klippet ovan.
Så jobbar andra kommuner med skärmtid på fritids:
SÖDERKÖPING:
Under en dag i fritidshemmet läggs den största tiden för rörelse och aktiviteter som inte innefattar digitala verktyg, men ibland läggs det till som till exempel utforskande och interagerande hjälpmedel för att förstärka inlärningen och upplevelsen. Rektorerna är mycket medvetna och arbetar genomgående med att säkerställa att fritidshemmen använder digitala hjälpmedel på rätt sätt.
NORRKÖPING:
Skärmtid är inte reglerat. Frågan kommer att undersökas vidare då den är högaktuell. Digitala verktyg är ett av flera verktyg för undervisning i fritidshemmet. Omfattningen varierar på olika fritidshem utifrån de didaktiska val som pedagogerna gör i relation till fritidshemmets läroplan.