Erikshjälpen ökade sin second hand-försäljning med 16 procent förra året. Hos Röda korset syns samma utveckling.
– Vi inväntar fortfarande de totala försäljningssiffrorna för 2022 men vi har fått en indikation på att försäljningen har ökat med cirka 20 procent jämfört med 2021, säger Magnus Lunden, chef för Second hand på Röda korset.
”Nya typer av kunder”
Hos Myrorna finns flera second hand-butiker som går långt över budget.
– Vi ser en ökning av nya typer av kunder som inte vanligtvis handlar second hand. Det kan vara så att lite tunnare plånbok gör att de hittar till oss, säger Åsa Blomberg, marknads- och kommunikationschef på Myrorna.
Ökad försäljning på större städer – och mindre orter
När det gäller Erikshjälpen ökar försäljningen i storstäderna men också i större städer som Linköping, Norrköping, Lund, Uppsala, Örebro, Jönköping, Helsingborg, Växjö. Gävle, Borlänge och Skövde.
– De orterna står för kraftfulla försäljningsökningar under 2022. Kanske lite kopplat till studentstäder, säger Anette Alm Gustafsson på Erikshjälpen.
Flera mindre orter har också ökat försäljningen kraftigt. Bland annat i Eslöv, Vimmerby, Lindesberg, Vetlanda och Habo.
Olika skäl till att handla second hand
Prisökningarna i samhället lyfts fram som en stark bidragande faktor, men det finns också andra skäl att handla second hand:
– Vi ser att konsumenternas medvetenhet och intresse kring att shoppa hållbart ökar för varje år. Som kund hos oss är man dessutom med och bidrar till våra insatser i kriser och katastrofer, säger Magnus Lunden, chef för Second hand på Röda korset.