Tunnel blir det inte i Linköping, det var Sverigeförhandlingens besked igår. Oscarsteatern i Stockholm och närliggande World Trade Center var platserna där berörda kommuner fick besked om hur staten tänker sig järnvägen Ostlänken.
Det var inte precis en ström av glada leenden på Linköpings kommuns företrädare när de fick första budet i förhandlingen om Ostlänken. I budet talades om hur järnvägen kommer att dras och vilka orter som får stationer.
– Det här är ett förhandlingsbud. Jag vill verkligen poängtera det, säger kommunalrådet Kristina Edlund (S).
Linköpings önskemål är att i stort sett flytta ner hela järnvägen under jord genom staden. Istället för det förordar statens företrädare i Sverigeförhandlingen att det dras en riktigt snabb järnväg utanför själva stadskärnan. De tåg som ska stanna i Linköping får istället ta en bibana som förbinder hög-hastighetsspåret med järnvägsstationen inne i centrala Linköping.
Nu samlar sig såväl den politiska majoriteten som oppositionen i Linköping för att förhandla till sig ett annat resultat än det som gårdagens besked gav.
Oppositionsrådet Muharrem Demirok (C) skräder inte orden:
– Nu måste vi visa att Linköping är inte mjölkpall längs med vägen som man bara kan stanna till vid lite hipp som happ.