Flera somrar i rad har han hållit i ett läger för ungdomar som vill lära sig mer utmanande matte och programmering.
Fredrik Löfgren hade velat se att skolorna hade mer resurser och möjligheter att satsa på de elever som visar en särskild talang för skolarbetet. Till exempel kan det vara svårt för lärare att se om elever är understimulerade och vad som kan tänkas vara orsaken i så fall. Han menar därför att lärare behöver få mer utbildning i att upptäcka de här barnen.
– Det blir ju väldigt tråkigt för de här eleverna, de blir understimulerade och kan i värsta fall vända sig till droger eller alkohol för att hitta stiumulans. En del kanske tycker att de är utåtagerande, men egentligen handlar det om att de är så fruktansvärt uttråkade, säger han.
Glöms bort
Även om vissa skolor redan har möjligheten i dag skulle Fredrik Löfgren vilja se att fler kan samarbeta med universitet och kanske hålla spetsutbildningar för de elever som behöver. Det skulle kunna göra att skolan blir mer jämlik oberoende av var i landet man bor.
– Vi måste ju ta tillvara på den här talangerna, det är ju de som kanske i framtiden kommer att lösa stora världsproblem, säger Fredrik Löfgren.