De nya reglerna skulle innebära att den som vill slippa säljsamtal i mobilen själv måste agera och anmäla sitt telefonnummer till Nix-registret.
Men det vore fel väg att gå, anser Konsumentverket.
– Om det blir verklighet kommer konsumenterna att bombarderas med säljerbjudanden, säger Gunnar Larsson, generaldirektör för Konsumentverket, till TT.
I måndags lade Föreningen Nix ut ett pressmeddelande om att man under 2013 ska ge konsumenter möjlighet att lägga in mobilnummer i spärregistret, som hindrar telefonförsäljare från att ringa.
Pressmeddelandet drogs senare tillbaka, och enligt Axel Tandberg, pressansvarig på Nix, har Nix styrelse inte fattat något beslut i frågan.
Bryta riktlinjer
Konsumentverket är starkt kritiskt till eventuella sådana planer.
– Det här är ett sätt att öppna upp möjligheten att kontakta miljoner mobilkunder och bryta mot sina egna etiska riktlinjer. Mobiltelefonerna är en säljkanal man vill komma åt och då gör man avkall på sina egna etiska riktlinjer, säger Larsson.
Telefonsäljarbranschens riktlinjer säger att man inte får ringa till mobiltelefoner, bara till befintliga kunder.
Konsumentverket får in många klagomål från svenskar som upprörs av telefonförsäljares metoder. Det bästa vore om konsumenterna inte behövde anmäla sig till något register, anser Gunnar Larsson.
Skärpa regler
– Mitt förslag är att man bör lagstifta mot att ringa upp om det inte finns ett dokumenterat godkännande från konsumenten. Man borde skärpa reglerna i stället för att öppna upp.
Enligt Tina Wahlroth, vd för Kontakta, ett av medlemsföretagen, har styrelsen för Nix diskuterat en förändring under flera år eftersom det enligt henne finns krav från konsumenterna för införandet av ett sådant register.
– Det här är ett styrelsebeslut och styrelsen behöver vara överens. Vilket beslut vi än tar så kommer det att offentliggöras inom kort, säger hon.
Marknadsföring till mobilnummer
- Än så länge kan bara fasta telefonabonnemang spärras i Nix-telefon.
- Men det är i dag inte tillåtet att skicka sms eller mms till mobiltelefonnummer utan att konsumenten har samtyckt till utskicket, enligt marknadsföringslagen.
- Och enligt de etiska regler för telemarketing till konsumenter som tagits fram av Swedma och Sveriges Callcenterförening är dessutom telefonsamtal i marknadsföringssyfte till mobiler som huvudregel inte tillåtna. Undantaget är om en konsument aktivt valt att ange sitt mobilnummer för kundkontakt eller om det finns ett etablerat kundförhållande mellan konsument och marknadsförare och erbjudandet gäller samma typ av varor/tjänster.
Källa: Nix-telefon