Den som inte vill få samtal från telefonförsäljare till sin hemtelefon har länge kunnat anmäla sitt telefonnummer till det så kallade nix-registret.
Tidigare har det inte funnits någon möjlighet att spärra mobilnummer – men nu har branschorganisationerna beslutat sig för att utöka registret. Redan i dag kan den som vill spärra sitt mobilnummer från säljsamtal.
– Vi har känt ett tryck från konsumenterna. Utvecklingen har gått i täten – i dag kan ett 08-nummer gå till mobilen och ett mobilnummer kan vara det fasta numret man har. Det finns ingen anledning att låta prefixet styra, säger Jan Fager, pressansvarig för föreningen NIX Telefon.
Konsumentombudsmannen kritisk
Men Konsumentverket är kritisk till registret och pekar på att det redan i dag finns etiska riktlinjer som säger att man inte ska ringa säljsamtal till mobiltelefoner, såvida det inte är till en redan befintlig kund.
– Nu öppnar man möjligheten att ringa sälj- och marknadsföringssamtal till mobiltelefoner. Det är märkligt att man ska lägga över ansvaret på abonnenterna, säger konsumentombudsmannen Gunnar Larsson.
Konsumentverket vill istället se ett system som bygger på att konsumenterna måste ge tillstånd för att öppna upp för säljsamtal.
– Nu har man haft nix på fast telefoni i hur många år som helst och trots det är bara omkring hälften anslutna och många konsumenter blir lurade av telefonförsäljarna. Det är ett mångårigt arbete att få konsumenterna att nixa sig, säger han.
”Ger makten till konsumenterna”
Jan Fager på NIX Telefon tycker att systemet för fasta telefoner har fungerat bra och att man ger makten till konsumenten genom att utöka registret.
– Nu får man se hur stor anslutningsgraden blir – är den 100-procentig så har konsumenterna röstat, säger han.
Etiska riktlinjerna kan förändras
Det är branschorganisationerna Kontakta och Swedma som avgör huruvida man kommer att slopa de befintliga etiska riktlinjerna och därmed göra det fritt fram för telefonförsäljare att ringa alla mobiltelefoner som inte är nixade.
Organisationerna kommer att träffas i nästa vecka för att se över de etiska riktlinjerna, uppger Tina Wahlroth, vd för Kontakta. Men hon vill inte säga någonting om hur eller när reglerna kan komma att ändras.
– Vi är måna om att ha ett högt konsumentskydd, samtidigt behöver vi ha ett fungerande näringsliv. Så vi måste titta på frågan ur olika aspekter innan vi tar ett beslut, säger hon.