Livsmedelverkets nya rapport ”Maten genom 14-åringars ögon: omgivna av mat, godis och snacks” visar hur unga exponeras för matreklam genom mobilerna.
I sociala medier scrollar unga mellan köperbjudanden, trender och inspiration från influencers.
– De är omgivna av mat och reklam, överallt. De möts av erbjudanden och nyheter i sociala kanaler från butiker eller influencers. Ofta handlar det om ohälsosam mat, säger Karin Fritz som är projektledare för rapporten vid Livsmedelsverket.
I videon ovan får du träffa några 14-åringar som berättar om sina upplevelser.
Godis, snacks och läsk är vanligt förekommande.
– De som vi följt säger att de blir påverkade av det här, säger Karin Fritz.
Tillsammans med Folkhälsomyndigheten föreslår Livsmedelsverket att utreda en reglering av marknadsföring av ohälsosamma livsmedel som riktas till barn och unga.
I videon i botten svarar Elin Glad som är hälsoprocessledare och dietist i Region Östergötland om ungas matvanor.