Fyra ungdomar porträtterade i olika miljöer, alla iklädda vardagliga kläder och bärande myggmikrofoner.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
14-åringar i Norrköping berättar om hur de upplever matreklam i sociala medier. Foto: David Hernqvist/SVT

Sociala medier påverkar unga till att äta onyttigt

Publicerad

I sociala medier förekommer ofta reklam och inspiration för mat. Livsmedelverket pekar på att det i många fall handlar om ohälsosam mat – som påverkar ungas matvanor.

Livsmedelverkets nya rapport ”Maten genom 14-åringars ögon: omgivna av mat, godis och snacks” visar hur unga exponeras för matreklam genom mobilerna.

I sociala medier scrollar unga mellan köperbjudanden, trender och inspiration från influencers.

– De är omgivna av mat och reklam, överallt. De möts av erbjudanden och nyheter i sociala kanaler från butiker eller influencers. Ofta handlar det om ohälsosam mat, säger Karin Fritz som är projektledare för rapporten vid Livsmedelsverket.

I videon ovan får du träffa några 14-åringar som berättar om sina upplevelser.

Godis, snacks och läsk är vanligt förekommande.

– De som vi följt säger att de blir påverkade av det här, säger Karin Fritz.

Tillsammans med Folkhälsomyndigheten föreslår Livsmedelsverket att utreda en reglering av marknadsföring av ohälsosamma livsmedel som riktas till barn och unga.

I videon i botten svarar Elin Glad som är hälsoprocessledare och dietist i Region Östergötland om ungas matvanor.

En person plockar lösgodis från en röd godisskål med en skopa, omgiven av en rad olika sorters lösgodis i olika färger och former.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon berättar dietisten Elin Glad om ungas kostvanor och vad de kan leda till i videon. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.