En sen kväll i Helsingborg. En fullastad buss kommer med färjan från Danmark efter att ha varit på alkoholresa till Nordtyskland.
– Totalt kommer det spritbussar 20 gånger per vecka, vissa bussar kommer flera gånger i veckan och varje buss snittar en last på 12-15 ton alkohol, det säger Lars Bäckström chef vid tullen i Malmö.
Flera miljarder i förlorade skatteintäkter
Under de senaste åtta åren beräknas staten ha gått miste om 300 miljoner kronor per år i skatteförluster på smugglingen, vilket blir över två miljarder kronor för den alkohol som smugglats in med de så kallade spritbussarna. Samtidigt har en del bussar tjänat nära 25 miljoner kronor årligen i ren vinst på den här trafiken.
– Eftersom det här är en mycket lukrativ verksamhet så kan man misstänka att det som verksamheten genererar i pengar också finansierar annan brottslig verksamhet. Ett sätt att komma till rätta med det här är att få bort lönsamheten, säger Magnus Råsten vid Ekobrottsmyndigheten i Linköping.
Bidragstagare utnyttjas
Polisen beräknar att cirka 2000 så kallade ”målvakter” reser som passagerare på spritbussarna bara för att handla så mycket alkohol det bara går.
– Det här är jobbet man har, att sitta på bussarna. Man kan vara bidragstagare, man kan vara sjukpensionär. Jag tycker att de här bussbolagen utnyttjar människor och med den lilla peng de får så är det väldigt lite betalt, det säger polisen Linköpingspolisen Joakim Stenman, som är polisens nationella samordnare i kampen mot spritbussarna.
– Det är i stort sett samma målvakter som kommer varje vecka så igenkänningsfaktorn är hög, säger Lars Bäckström chef vid tullen i Malmö.
Östergötland ett centrum
Omkring 20 bussbolag kör sedan flera år regelbunden smuggeltrafik från Tyskland. Tio av bolagen kör E4 från Skåne upp till Stockholm. Östergötland har blivit något av ett centrum för trafiken så planerade omlastningar sker på flera platser.
Stora parkeringsplatser vid köpcentrum i Linköping och Norrköping används flitigt och parkeringen bakom bensinstationen i Norsholm är en av de mest använda för leveranser och omlastningar.
– Det är en stor omlastningscentral. Många bilar utifrån från andra län och fordon från bland annat Eskilstuna och Örebro hämtar alkohol från bussarna här i Norsholm. Vi kan ligga ute i bushen och spana på den här undanskymda platsen och belysningen har inte fungerat på länge här, av någon underlig anledning, det säger polisen Joakim Stenman.
Rättegång
I nästa vecka startar rättegången i Linköping mot ett bussbolag från Östergötland. 19 personer står åtalade, allt från bussbolagets ägare till anlitade ”målvakter” som varit passagerare på bussarna, men rättegången har inte stoppat bussbolaget att fortsätta trafiken.
– Bolaget som är på väg upp i rättegång fortsätter att åka. Jag tror det är för mycket pengar i det här så de kan inte sluta, säger Joakim Stenman.