Försvarsmaktens problem med att det saknas flygtekniker har varit känt sedan länge.
– I början av 2000-talet kan man säga att det blev tydligt, säger överstelöjtnant Fredrik Petersson, chef för Helikopterflottiljens flygunderhåll.
Utbildningarna till flygtekniker har, sett över tid, haft ett vikande antal sökande och konkurrensen om personal med kvalificerad teknisk kompetens har blivit tuffare. Andra branscher lyckas locka med bekvämare arbetstider och en högre lönenivå än vad försvarsmakten kan erbjuda.
Färre timmar i luften
Hur påverkar då flygteknikerbristen den militära förmågan?
– Jag kan inte gå in på detaljer, för då kommer vi in på sekretessfrågor. Men det har en påverkan. Det blir en brist i hur mycket flygtid vi kan producera, säger Fredrik Petersson.
Konsekvensen blir att Försvarsmakten inte kan använda sina helikoptrar och flygplan för till exempel utbildning, övning och insats i den utsträckning man skulle vilja.
Se och hör mer i videoinslaget här ovanför.
Helikopterflottiljen
Bildades 1998 av Arméns, Flygvapnets och Marinens helikopterresurser och leds av Flygvapnet.
Finns på tre orter:
- Linköping (Malmens flygplats), bas för flottiljens högkvarter, samt Andra helikopterskvadron (2.hkpskv) och Särskilda helikoptergruppen (SHG).
- Ronneby (Kallinge), bas för sjöoperativa Tredje helikopterskvadron (3.hkpskv).
- Luleå (Kallax), bas för Första helikopterskvadron (1.hkpskv).