Sumaiyyah Ahmed utbildar sig till flygtekniker på högskolan i Ljungbyhed och vägg i vägg finns gymnasieskolan där Engla Svensson går på programmet för flygmekaniker.
Ett av deras klassrum består av olika sorters flygplan som står i stora hangarer. Här finns både militära plan och regeringens och kungahusets gamla specialplan, som ersattes av ett nytt för några år sedan.
Sumaiyyah och Engla behöver inte vara rädda för att bli arbetslösa när de är färdiga med sin utbildning. Mer än en tredjedel av dagens flygplanstekniker och flygmekaniker går i pension de närmaste tio åren och kommer att behöva ersättas. Redan nu skriker flygbranschen efter utbildade tekniker, då det råder en stor brist på arbetskraft.
Flygsäkerheten kan hotas
TYA, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, har gjort en enkät bland licensierade verkstäder som sköter tekniskt underhåll på flygplan och helikoptrar. Nästan nio av tio svarade att de behöver rekrytera både flygmekaniker och flygtekniker.
– Flygsäkerheten kan hotas i framtiden om inte fler utbildas. Det handlar inte bara om vanliga passagerarplan, det är också räddningsflyg, ambulansflyg, fraktplan och inte minst militärt flyg, säger Åsa Backman, projektledare på TYA.
Utan tekniker blir planen helt enkelt stående på marken.
Fler vill utbildas
Men nu ökar intresset för utbildningen. Det berättar Jörgen Andersson, rektor för den flygtekniska utbildningen i Ljungbyhed, en av de sju platser i Sverige som erbjuder utbildning av flygtekniker och flygmekaniker.
– Det är inte så svårt att locka elever. De som är intresserade av teknik kommer gärna hit, säger han.
Följ med till Ljungbyhed och träffa eleverna och rektorn.