– Vi ska byta 1000 meter spår som är helt utslitet på en månad, säger arbetsledaren Roger Sundin.
Under några timmar mitt på natten är spåren fria från tågtrafik. Då kan banarbetarna åtgärda de mest akuta felen.
– Under dagtid går det tåg hela tiden. Då finns det ingen möjlighet att komma ut och göra underhåll. Man hinner inte med det här förebyggande underhållet man hann med förut, säger svetsaren Jens Björling.
Facket kritiska
SVT Östnytts granskning visar att antalet allvarliga fel har flerdubblats de senaste åren – från i genomsnitt 100 till 450 hittills i år.
– Det är fruktansvärt dåligt. Det är eftersatt underhåll där Trafikverket själva säger att det kommer ta sju-åtta år att komma ifatt. Jag lovar att det kommer ta längre tid om de inte börjar med förebyggande underhåll, utan fortsätter med plåsterlappar, säger Jörgen Lundström, förhandlingschef på fackförbundet SEKO.
De senaste fem åren har det varit 61 urspårningar, mest godstrafik.
– Det borde tala sitt tydliga språk. Man kan inte bara vänta tills någonting händer. Vi måste förebygga felen, säger Jörgen Lundström.