Det var efter flera allvarliga dödsolyckor och SVT Nyheters avslöjande om bristande säkerhet som regeringen krävde att Trafikverket skulle se över landets järnvägsövergångar.
Nu har Trafikverket gått igenom ungefär 1 000 av landets 3 500 oskyddade järnvägsövergångar och av dem bedöms 170 ha förhöjda säkerhetsbrister.
– Framförallt handlar det om siktproblem, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
En oskyddad järnvägsövergång saknar bommar, ljud och ljussignaler som varnar för tåg. Därför är det avgörande att sikten är tillräckligt god så att den som ska passera hinner se tåget i tid.
– Ja alltså det behöver göras mer och det har vi tagit till oss nu, säger Bengt Olsson.
Lista till regeringen
Senare på torsdagen kommer Trafikverket som en del av regeringsuppdraget att höja säkerheten att skicka en lista till regeringen där de specificerar vilka övergångar det gäller. Där kommer det också att framgå exakt vilka brister det handlar om.
– Det är ett antal saker som vi har lagt ihop för att få en prioriteringslista, säger Bengt Olsson.
En av de övergångar som enligt honom finns med på listan över de som ska åtgärdas är den i Kisa där Magnus omkom tidigare i år, han hade bara åtta sekunder på sig att hinna se tåget. Vilket är för kort tid enligt Trafikverkets egna regler.
– Den finns med på listan och den kommer vi att titta närmare på. Det handlar om att förbättra sikten och eventuellt förstärka med signaler som varnar för tåg, säger Bengt Olsson.
”Finns fler”
Men det kommer att ta flera år för Trafikverket att åtgärda de 170 järnvägsövergångar som upptäckts i den första genomgången.
– Som det ser ut just nu kommer vi att kunna beta av de här 170 övergångarna till år 2025, men där tar det inte slut för det finns fler, säger Bengt Olsson.