Flertalet anmälningar har kommit in till Konsumenverket där många äldre berättar om aggressiva metoder från företagets försäljare.
– De drabbade berättar om att försäljarna lindar in samtalet så att de tror att de ringer från deras nuvarande operatör. Det är mycket vilseledande och väldigt allvarligt, eftersom det här är en utsatt och svag målgrupp, säger Carolina Andersson, processråd hos Konsumentombudsmannen, KO.
”Vi kan bli bättre”
På Senirotelefoni säger man att det finns en del saker som stämmer och man arbetar på att bli bättre.
– Vi är ett ganska nystartat företag, och man får lära sig efter sina barnsjukdomar. Vi vill fortsätta att arbeta på att bli ännu tydligare. Vi ser det inte som nonchalant, utan det är något som måste ordnas upp och fixas till, säger Kalle Fallsvik, personalansvarig på Seniortelefoni.
Erbjuder pensionärsrabatt
Flera äldre har också trott att de har erbjudits en pensionärsrabatt på deras befintliga telefonabonnemang, men istället har ett helt nytt abonnemang och avtal startats upp med Seniotelefoni.
– Vi har ett inspelningsmanus som man måste gå igenom, och jag tycker vi är tydliga där, men som sagt... vi måste jobba på att bli ännu tydligare. Vi har haft försäljare som har fått sluta på grund av det här, säger Kalle Fallsvik.
– Man har utnyttjat situationen genom att erbjuda den här rabatten, och många gamla har ju blivit jätteglada. Det är hänsynslöst och oseriöst, säger Carolina Andersson, processråd hos Konsumentombudsmannen, KO.
Konsumentverket säger att det finns ett stort mörkertal och stämmer nu Seniortelefoni på en marknadstörningsavgift på 80.000 kronor.
TV: Se hela inslaget i SVT PLAY