Foto: Tobias Holmqvist/SVT

Trafikverket bekräftar byggstartens försening

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket kommenterar nu SVT Nyheter Östs avslöjande om att byggstarten för Ostlänken skjuts fram minst två år.

Kommentaren ligger på Trafikverkets hemsida. Man menar att SVT:s påstående ”om försening är felaktigt och vi beklagar den oro det leder till” och att byggstarten av Kardonbanan, ett spår avsett för godstrafik till Norrköpings hamn, ska ses som en start på bygget av snabbjärnvägen Ostlänken.

Men några meningar senare i kommentaren bekräftar man att ”bygget av själva Ostlänken, 15 mil ny höghastighetsjärnväg Järna – Linköping, bedömer vi kommer igång runt årsskiftet 2019/2020”.

Tidigare har det i flera sammanhang, som här på Ostlänken.se till exempel, kommunicerats om en byggstart 2017.

Trafikverket menar dock att projektet på det stora hela inte kommer att bli försenat och skriver ”att detta följer alltså vår övergripande tidplan med målet att de första tågen ska kunna börja rulla 2028”.

Väntar på besked

Fastighetsägarna som äger mark i den breda korridor där Ostlänken är planerad har väntat länge på ett besked från Trafikverket om vilken dragning banan ska ha.

I det brev fastighetsägarna fick i måndags skriver Ostlänkens projektchef Ali Sadeghi att ”vi räknar med att kunna ge er tydliga indikationer för stora delar av sträckan under nästa år, och mer definitiva besked om Ostlänkens slutliga placering från tidigt 2018”.

Det betyder i klartext att processen kring markinlösen knappast drar igång under 2016, som de hade hoppats på.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.