• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Ostlänken försenas minst två år

Uppdaterad
Publicerad

Markägare längs Ostlänkens tänkta dragning fick den här veckan ett brev från Trafikverket med upplysningen om att byggstarten är framflyttad.

Ostlänken, 15 mil mellan Järna och Linköping är första etappen för den svenska höghastighetsjärnvägen. Ett projekt där också en fortsättning med snabbjärnväg från Stockholm till Göteborg och Malmö ingår. Byggstarten är tidigare satt till år 2017.

– Det tror jag inte på. Den har flyttats fram så många gånger, så jag tror inte att den kommer att byggas under min livstid.

Det säger lantbrukaren Mikael Kuylenstierna på gården Landsjö söder om Norrköping. En gård som ligger mitt i den breda korridor där Ostlänken är planerad att dras.

Tidigast 2019-2020

Och att byggstarten 2017 inte längre gäller fick Mikael Kuylenstierna och alla markägare längs Ostlänkens tänkta dragning veta den här veckan. I ett brev upplyste Trafikverket om att byggstarten nu är framflyttad flera år.

– Byggstart är 2019-2020 nu, plötsligt. Då har de flyttat fram det minst två år och det är märkligt. Det verkar inte ha någon koll alls, säger Mikael Kuylenstierna.

Ali Sadeghi, som är chef för projektet Ostlänken, bekräftar att bygget på själva stambanan kommer att påbörjas 2019-2020. Planen att Ostlänken ska stå färdig 2028 står fast.

– Den planeringsprocess vi har i dag är väldigt nödvändig och den ska vi värna, säger han.

Folk mår dåligt

I 26 år, allt sedan höghastighetsjärnvägen Ostlänken första gången kom på tal, har 1300 markägare väntat på besked om deras mark kommer att drabbas av järnvägens dragning.

En planerad mycket bred korridor i landskapet är det som hittills presenteras och någonstans i den korridoren kommer den slutliga bansträckningen att gå.

Men eftersom Trafikverket och därmed ingen av markägarna vet exakt placeringen av järnvägen, så har det skapat både ilska och frustration.

– Jag är möjligen starkare psykiskt, men det finns de som mår jättedåligt av det här och jag tycker synd om dem. Det är hemskt att Trafikverket inte kommer till ett beslut. Det är oanständigt, säger lantbrukaren Mikael Kuylenstierna.

– Jag förstår situationen och jag beklagar att de fått vänta på besked i många år. Vi gör idag allt vi kan för att svara på frågor så fort som bara möjligt, säger Ali Sadeghi.  

Är du en av de drabbade?

Är du en av de 1.300 mark- och fastighetsägarna i Sörmland och Östergötland som berörs av höghastghetsjärnvägen Ostlänkens dragning?

Hör av dig till vår reporter Kjell Lundström på telefon 011-210119 eller mejla kjell.lundstrom@svt.se.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.