Det har stötts och blötts. Det har förskjutits och förhalats. Första etappen av höghastighetsjärnvägen Ostlänken är den så kallade Kardonbanan, ett industrispår i Norrköping. Nu ser det kanske ut som att projektet till slut har fått en tidpunkt för byggstart.
– Jag vill inte använda ordet kanske. Jag litar på att vi börjar bygga i november, säger Leif Lindberg, teknisk chef i Norrköpings kommun.
– Vi har planerat för en byggstartsceremoni i november, säger Trafikverkets projektledare Youssef Hasib.
Utländska bolag vill bygga
I går gick anbudstiden ut för de byggbolag som vill bygga Kardonbanan och i dag säger man från kommunen att det är fyra bolag som varit ute i fält och undersökt dragningen som Kardonbanan ska ha. Enligt uppgift så är det två utländska entreprenörer.
– Vår förhoppning är att vi har en entreprenör på plats inom kort, säger Youssef Hasib på Trafikverket.
– Ja det är fyra bolag som varit ute och tittat, sedan kan det vara fler som lämnat anbud men som inte varit ute i fält, och det finns utländska intressen bland de som lagt anbud, säger Björn Magnusson, projektchef hos Norrköpings kommun.
Kan ändå bli ytterligare fördröjt
Men det kan fortfarande bli ytterligare fördröjning av byggstarten, om entreprenörer som inte fått jobbet överklagar detta.
– Risken att det blir ett överklagande finns ju och det innebär ju en förskjutning och hur lång tid det tar kan vara lite olika men visst finns det en risk, säger Leif Lindberg, teknisk chef i Norrköpings kommun.