Markundersökningarna pågår för fullt för Ostlänken utanför Norrköping. Den första etappen av den planerade svenska höghastighetsjärnvägen. Om fyra år skulle arbetet vara i full gång. Men nu kan byggstarten försenas ytterligare
”Jag tycker att man borde avvakta”
– Jag tycker att man borde avvakta till man rett ut vilken trafik vi ska ha på banorna och vilka som ska köra tågen och var man ska köra, det borde redas ut först.
Gunnar Alexanderson fick uppdraget att utreda den svenska järnvägens framtid av alliansregringen 2013. I dag på Transportforum i Linköping presenterade han sitt slutbetänkande till regeringen, där han redovisar en stor osäkerhet om vad järnvägen egentligen ska användas till i framtiden och därför råder regeringen att avbryta förhandlingarnamed kommuner och regioner om bland annat medfinansiering.
– Det vi ser framför oss nu med finansieringar av nya stambanor för höghastighetståg, då kommer mn i ett läge där man faktiskt måste fört bestämma vilken typ av trafik det är vi ska ha på de nya banorna och vad det leder till för konsekvenser, säger Gunnar Alexandersson.
Tågprojektet riskerar bli försenat
Och nu riskerar Ostlänken och hela höghastighetsprojektet att försenas ytterligare.
– Det skulle kunna leda till en fördröjning men jag tror också då att man hamnar i ett läge där man vet väsentligt mycket mer om vad banorna kommer att användas till och det tror jag i förlängningen kan leda till att man kan vinna byggtid och även spara pengar, det säger regeringens järnvägsutredare Gunnar Alexandersson.
Men utredarens besked togs inte emot med någon större entusiasm av berörda kommuner
– Det kommer att innebära att vi får fortsatt strul på järnvägen och fortfarande kapacitetebrister och framför allt så kommer vi inte att få den ekonomiska utveckling och tillväxt som vi skulle få om vi investerade i järnväg, det säger kommunalrådet i Norrköping, Lars Stjernkvist (S).