Hör regionrådet Fredrik Sjöstrand (M) berätta i klippet varför Region Östergötland valt att stoppa chattfunktionen 1177 direkt. Foto: Martin Klevelid/SVT

Vändningen: Kritiserade chattfunktionen tillbaka i regionen

Uppdaterad
Publicerad

Chattfunktionen ”1177 direkt” kritiserades för att vara ineffektiv och resurskrävande – och togs därför bort efter bara ett år.
Men nu vänder politikerna i frågan – chattfunktionen ska tillbaka.

Det handlar om ”1177 direkt” där patienter kan chatta om sina symptom och ha videosamtal med vårdpersonal. Men efter bara ett år togs tjänsten bort i Östergötland, efter kritik att den tog för mycket resurser och var ineffektiv

Politikerna tog till sig av kritiken och beslutade att pausa chattfunktionen. Nu kommer vändningen, som Dagens Medicin var först att berätta om.

Ska utredas

Enligt Fredrik Sjöstrand (M), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden, ska man nu utreda på vilket sätt tjänsten ska användas innan den återinförs. I en intervju med Corren säger han att en förbättring skulle kunna vara att tjänsten sköts centralt, istället för av enskilda vårdcentraler.

– Troligtvis kommer det landa i att man har en central ingång, men här finns nog lite olika åsikter. Och nu måste man, i det här genomförandeprojektet, ha en dialog genom hela hälso- och sjukvårdsorganisationen.

Chattfunktionen är tänkt att återinföras årsskiftet 2025/2026.

I klippet nedan berättar några östgötar hur de söker vård

Tre personer i Norrköping

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag gillar att ha en mänsklig kontakt, det är mycket enklare och går snabbare än att skriva, säger Per Karlsson.” Hur söker du vård? Hör fler reaktioner om att chattfunktionen stängs ner i klippet ovan. Foto: SVT/Linnea Burén

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.