Det handlar om ”1177 direkt” där patienter kan chatta om sina symptom och ha videosamtal med vårdpersonal. Men efter bara ett år togs tjänsten bort i Östergötland, efter kritik att den tog för mycket resurser och var ineffektiv
Politikerna tog till sig av kritiken och beslutade att pausa chattfunktionen. Nu kommer vändningen, som Dagens Medicin var först att berätta om.
Ska utredas
Enligt Fredrik Sjöstrand (M), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden, ska man nu utreda på vilket sätt tjänsten ska användas innan den återinförs. I en intervju med Corren säger han att en förbättring skulle kunna vara att tjänsten sköts centralt, istället för av enskilda vårdcentraler.
– Troligtvis kommer det landa i att man har en central ingång, men här finns nog lite olika åsikter. Och nu måste man, i det här genomförandeprojektet, ha en dialog genom hela hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Chattfunktionen är tänkt att återinföras årsskiftet 2025/2026.
I klippet nedan berättar några östgötar hur de söker vård