– Det har utvecklats så att nu kör alla klasser årskurs 7-9 pulsträning tre gånger i veckan. Hade vi bara haft lokaler hade vi provat på årskurs 4-9, men där är vi inte än, säger språklärare och pulsledare Daniel Hermansson.
Utvecklar projektet
Efter framgångarna med pulsträningen så fortsätter man utveckla projektet. Nu flyttas även rörelseaktiviteter in under lektionerna i klassrummet.
– Nu jobbar vi med tankesättet att vi lär oss från fötterna och uppåt, inte från halsen och upp. Vi sammarbetar och försöker ha aktiva ytor i salen där vi skriver svar på väggar och fönster. Så har man lite myror i benen kan man faktiskt ta några steg, eller hålla igång lite, säger Daniel Hermansson.
”Inte riktigt som lektion”
Hos eleverna uppskattas det nya ”rörliga” sättet att lära ut på.
– Det är väldigt skönt att kunna jobba utan att bara sitta vid ett vanligt bord. Det känns inte riktig som vi har en lektion, men man lär sig ändå väldigt mycket, säger eleven Andrea Littorin.
Är det då inte lätt att det blir stökigt i klassrummet?
– Nej, jag tycker inte det. Jag tycker det fungerar väldigt bra, säger Andrea Littorin.
Projektet lockar nyfikna
Det är många som är intresserade av arbetet på Vammarskolan. Idag var fem olika skolor på besök samt representanter från Region Östergötland.
– Valdemarsvik har fått väldigt mycket uppmärksamhet och vi vill sprida de goda exemplen till andra ställen i Östergötland, säger Matti Leijon, folkhälsovetare från Region Östergötland.
Nytt projekt på gång
Från årskiftet drar Region Östergötland igång projektet ”Sätt Östergötland i rörelse”. Genom en webbaserad plattform ska östgötarna börja röra på sig.
– Det handlar om att inspirera individer, organisationer, lärare, politiker och kommunal tjänstemän. Det gäller att försöka få dem att se de goda exemplen. Att jobba för ökad fysisk aktivitet i skolan är en förutsättning för att vi ska kunna utveckla skolan, säger Matti Leijon.