71 anmälningar i id-kontrollerna – ingen har fått böter

Uppdaterad
Publicerad

Vid 71 tillfällen har buss-, tåg- och färjebolag utretts för att inte kontrollerat id-handlingar på resenärer från Danmark. I samtliga beslutade fall har bolagen friats från ansvar. Nästa vecka väntas beslut om kontrollerna blir kvar.

Den 4 januari infördes id-kontroller för personer som ska resa med buss-, båt- eller färjetrafik från Danmark till Sverige. Sedan dess krävs en giltig id-handling för att komma ombord.

Ansvaret att kontrollera id-handlingar ligger hos transportbolagen, enligt regeringens tillfälliga förordning. Därför genomförs kontroller på Copenhagen Airport, i samband med bussavgångar från Danmark, och vid flera färjelägen.

ID-kontroller vid Öresundsbron

Tre steg

Varje avsteg från id-kontroller riskerar att utmynna i sanktionsavgifter på 50 000 kronor för transportbolaget.

Kontrollen av transportbolagen sker i tre steg.

  1. För det första kontrollerar polisen i den inre gränskontrollen huruvida samtliga resenärer ombord har en giltig id-handling.
  2. För det andra – utifall att någon resenär saknar id – kontrollerar polisen med transportbolaget huruvida en id-kontroll har genomförts före avresa.
  3. För det tredje – utifall att det fortfarande finns skäl att misstänka att id-kontrollen inte genomförts – går ärendet vidare till Transportstyrelsen.

Inga böter

Transportstyrelsen har hittills tagit emot 71 ärenden där transportbolag misstänks för att ha brustit i sitt ansvar, visar siffror som SVT Nyheter Skåne begärt ut. 40 ärenden gäller färjetrafik, 25 ärenden gäller tågtrafik, samt sex ärenden i busstrafiken.

Transportstyrelsen har hittills fattat beslut i 37 ärenden. Inget av dessa har resulterat i att transportbolagen tvingats till sanktioner.

Under de första månaderna avskrevs stora sjok av ärenden. Transportstyrelsen ansåg att det då rådde oklarheter huruvida polisen kontrollerat med transportbolagen om de gjort en id-kontroll.

– Polisen skickade ärenden direkt ärenden till oss. Vi hade många samtal med polisen kring detta och vi ansåg att det saknades ett steg, säger Anna Törnqvist, chef på juridikenheten på sjö- och luftfartsavdelningen på Transportstyrelsen.

Sparade foton

Oklarheterna utmynnade i att flera ärenden blev liggande, enligt Törnqvist. Åtta ärenden som rörde buss- och tågtrafik, avskrevs eftersom det tog för lång tid mellan det att polisen upprättade en rapport om händelsen till dess att transportören fick kännedom om händelsen.

– Vi resonerade som så att eftersom ärendena legat så pass länge så var det svårt för transportörerna att visa hur kontrollen gått till vid de tillfällena, säger Anna Törnqvist.

Detta gällde bland annat ärenden mot DSB, som inledningsvis fotade samtliga id-handlingar på Copenhagen Airport. Enligt dansk lag kunde bilderna bara sparas i 30 dagar.

Anna Törnqvist menar att hanteringen i dag har tydliggjorts. 33 fall utreds fortfarande av Transportstyrelsen. Flera beslut väntas inom det kommande veckorna. I andra ärenden väntar man fortfarande yttrande från transportörerna.

Kan förlängas

Förordningen om transportöransvar gäller fram till och med den 4 november, en vecka före dess att den andra kontrollen – den tillfälliga inre gränskontrollen – upphör enligt rådande beslut. Sveriges Radio Ekot erfar att regeringen nästa vecka kommer att fatta beslut om förlängda gränskontroller.

Frågan huruvida id-kontrollerna i sin tur också förlängs bereds nu på regeringskansliet, uppger Adriana Haxhimustafa, pressekreterare hos Anna Johansson (S), infrastrukturminister, för SVT Nyheter Skåne.

Enligt Ekot diskuteras samtidigt åtgärder som ska underlätta procedurerna i både id- och gränskontroller.

Alternativen uppges vara att perrongbytet på Copenhagen Airport ska slopas, samt att svenska gränskontrollanter ska stiga ombord på tågen redan i Danmark.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

ID-kontroller vid Öresundsbron

Mer i ämnet