Bättre cykelbanor skulle vända trenden

Uppdaterad
Publicerad

Cykelolyckor har blivit allt vanligare i Skåne – och de flesta sker i städerna. Men olyckorna kan enligt forskare förhindras om cykelbanorna byggs om och underhålls bättre.

Mycket trafik, trängsel  och oväntade situationer orsakar de allra flesta cykelolyckorna. När SVT Nyheter Skåne undersöker morgontrafiken i Malmö blockeras till exempel en cykelbana helt av en lastbil, i ett redan trångt utrymme.

Det är inte heller mycket lättare att cykla i Lund.

– Staden är ju ganska gammal och inte riktigt gjord för att man ska cykla. Bussar, gångtrafikanter och cyklar trängs egentligen på en enda väg, det är väldigt trångt, säger Louise Kjellberg som studerar i Lund.

Värst i centrum

Vi har rödmarkerat de vanligaste olycksplatserna på kartorna till fyra skånska städer. I Malmö sker olyckorna främst i centrum vid korsningar och vid sjukhuset.

I Lund inträffar olyckorna på liknande platser, men en del sker även i områden där det bor många studenter som cyklar mycket.

– En tredjedel sker på gång- och cykelbanor, sedan sker en del i korsningar och bilvägnätet, säger Anna Niska, cykelforskare på VTI, Statens väg- och transportinstitut.

I Kristianstad sker inte lika många olyckor men de som inträffar sker på vägarna till och från centrum. Detsamma gäller för Helsingborg – där skadar sig många på vägarna in till stadskärnan. Men här är det också farligast att cykla i de centrala delarna.

– Det sker en del olyckor på kantstenar. Det finns mycket stolpar och betonghinder som är utplacerade i trafikmiljön som cyklister cyklar in eller på, säger Anna Niska.

Underhållet eftersatt

För att öka säkerheten framöver behöver nivåskillnader på vägarna tas bort, men det krävs också bättre underhåll:

– Det är förhållandevis enkla åtgärder, det är att sopa bort grus, blöta löv och jobba med vinterväghållning, säger Anna Niska.

  Holland men också Danmark nämns som bra exempel för cyklister. I Köpenhamn cyklar många, men där är olyckorna få.

Detta eftersom staden jobbar medvetet med utformningen av cykelbanor.

Banorna ligger precis intill vägbanan i ett eget plan, avgränsade från bilisterna och fotgängarna. De är också enkelriktade och mitt i staden finns också cykelmotorvägar med plats för många cyklister.

Den här lösningen skulle uppskattas bland studenter i Lund.

– Framförallt i rusningstrafiken eftersom det är så många som ska upp till universitetet. Det kan lätt bli skador eftersom det är så mycket folk som rör sig vid samma tidpunkt, säger Elin Trölsson, student i Lund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.