Staffanstorp kommuns uppmärksammade film där en familj flyttar från ett svartvitt, farligt Malmö till ett färgglatt Staffanstorp ifrågasätts nu av detaljhandelsföretaget Clas Ohlson. Det skriver dn.se. Niklas Carlsson är kommunikationschef på Clas Ohlson.
– Vi har fått frågor från kunder om vi har samarbetat om filmen eller sponsrat den, och vi har svarat att vi inte är inblandade. Vi har också påtalat för Staffanstorps kommun att filmen använder vårt varumärke utan tillstånd, säger Niklas Carlsson till dn.se.
I filmen syns flyttlådor med Clas Ohlsons logotype. Filmen har fram till tisdag kväll setts 240 000 gånger på Youtube.
”Mest trams”
Men i Staffanstorps kommun tar man lugnt på Clas Ohlsons reaktion.
– Vi delar inte deras uppfattning, säger Per Almström som är kommundirektör.
– För det första är det inte vi som gjort filmen, för det andra är lådorna bara med som rekvisita.
Staffanstorp kommer inte att låta klippa om filmen och ta bort lådorna.
– Nej, det kommer vi inte att göra, säger Per Almström.
– Vi har varit i kontakt med Clas Ohlson, men har inte fått något bra svar på varför de inte vill ha sina lådor i filmen. Vi tycker det här är mest trams faktiskt.
Köpbojkott
Och Staffanstorps kommunalråd Christian Sonesson skriver på facebook att det hela beror på att Clas Ohlson är politiskt korrekta:
– Clas Ohlsons försöker nu få oss att klippa eller ”blurra” vår film så att flyttlådor som köpts hos dem inte syns i filmen. Ängsligheten är stor i Sverige. Filmen har setts av 250 000 människor. Clas Ohlson har dessutom redan fått betalt för sina papplådor när de såldes. Clas Ohlson borde var glada över att just deras flyttlådor syns men det är de alltså inte.
– Vad är det som gör Clas Ohlson så pk så att de försöker få oss att klippa eller ”blurra” filmen? Jag vet var jag inte ska julhandla i år. Bye bye Classe