Enligt visionen ska flera områden längst med Malmös kanal göras om.
Det handlar om badplatser på flera ställen, flytande bastuhyddor, utbyggda promenadstråk, parker med uteserveringar och fler bilfria områden.
Vid badplatserna ska det finnas utkikstorn och restauranger, inhägnade bad med sandstrand mitt i centrum och våtmarker med flytande växtöar.
– Kanalen är en fantastisk tillgång för malmöborna. Och den kan bli en ännu större tillgång, säger Andréas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden i Malmö stad.
Så tiotusenkronorsfrågan är: när kan det bli verklighet?
Svaret är att det krävs en del väntan för den som ser fram emot ett dopp i kanalen.
Nytt reningsverk måste bli klart
Först måste bygget av den nya 5,5 kilometer långa avloppstunneln på 30 meters djup under Malmö bli klar. Det är en del av ombyggnationen av Sjölunda reningsverk och kommer leda till att avloppsvatten inte behöver tömmas i kanalen.
Idag töms avloppsvatten ut i kanalen ungefär varje vecka eftersom systemet är överbelastat. Med den nya tunneln kommer det ske en gång vart tionde år, enligt Va syd.
Avloppstunneln kommer kosta 15 miljarder kronor, är det rätt att lägga pengar på det i dessa tider?
– Det finns medel till att göra detta. Men framförallt måste man förstå att vi inte har något val. Klimatförändringarna för med sig att vi kommer få stora investeringar i vatten- och avlopp, skyfallshantering och höjda havsnivåer, säger Andréas Schönström.
Därefter måste kanalen muddras och få ny sjösand.
– Någonstans i slutet av 2040-talet så kommer vi hoppa rakt i kanalen. Men innan dess ska vi se till att vi får några bassänger så vi kan övningssimma, säger Andréas Schönström.