Ekonomihögskolan i Lund har frågat 1 000 svenskar i åldern 18-74 år om deras syn på 21 amerikanska varumärken.
Studien visar att så gott som alla hade köpt eller använt något av märkena under det senaste året. Vad som intresserar forskarna är att en majoritet kan tänka sig att byta till andra märken, och var femte säger sig redan ha bojkottat något märke.
– 42 procent av de svenskar som köpt Coca Cola de senaste 12 månaderna kan tänka sig att byta produkt, vilket kan ses som anmärkningsvärda siffror, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan, i ett pressmeddelande.
Flera kunder bojkottar
I en matbutik Malmö hittar SVT flera kunder som redan börjat bojkotta amerikanska produkter.
– Jag använder den lilla makt jag har, men jag tror inte det har någon större effekt, säger kunden Mervan.
Svårt att hitta alternativ
Men även om man vill bojkotta amerikanska varor så är det inte alltid så lätt. När det gäller läsk, snabbmat, godis och hygienprodukter finns det alternativ som är ganska enkla att hitta. På andra områden är det värre.
– Till exempel använder 75 procent av svenskarna Visa eller Mastercard, men bara 15 procent ser realistiska alternativ. Detsamma gäller teknikföretag som Apple och Google, säger Johan Anselmsson.
App för bojkott efterfrågas
I Kanada där bojkotten har fått stor uppslutning finns en app där man kan se var olika varor kommer ifrån. I den svenska undersökningen ställdes frågan om det fanns ett intresse för en liknande lösning.
– Hela 63 procent skulle vara intresserade av en sådan app, vilket är en hög siffra, säger Johan Anselmsson.