Den tidigare operatören Sparrow Aviation meddelade i mitten av juni i år att de lägger ner sin flygverksamhet från Kristianstad. Sista flighten gick den 24 juni vilket betyder att flygtrafiken står still över sommaren tills dess att BRA tar över i slutet av augusti. Något flygplatsens vd Jonas Haak ser positivt på.
– Det här innebär helt andra förutsättningar både för privatpersoner och företag här. Vi får ett flygbolag som är mycket större och har ett linjenät som är större. Det har vi inte sett här tidigare, säger Jonas Haak.
Symbolvärde
Det är inte första gången som den kommunägda flygplatsen drabbas av avhoppande operatörer. Att stänga ned den har aldrig varit ett alternativ, enligt Jonas Haak. Han menar att den har ett symbolvärde för nordöstra Skåne och en betydande roll för näringslivet.
– Många företag vittnar om vikten att ha en flygplats här. Att snabbt kunna ta sig till och från Stockholm. Ska vi försämra infrastrukturen genom att inte ha en flygplats blir det också svårt att få hit nya företagsetableringar, säger Jonas Haak.
”Skapar jobb”
Även kommunalrådet Pierre Månsson (L) menar att flygplatsen gynnar näringslivet för hela nordöstra Skåne och ser det som en investering att ha en flygplats i området.
– Flygplatsen behövs för våra företag. I längden skapar det jobb till kommunen. Hade vi inte haft den hade det funnits färre jobb i vår kommun och hela nordöstra Skåne, säger Pierre Månsson (L), kommunalråd i Kristianstad.
Flygplatsen ägs till största delen av Kristianstad kommun som äger 91 procent. Resten äger kommunerna Hässleholm, Östra Göinge och Bromölla.
– Ungefär 11 miljoner kronor kostar det skattebetalarna i Kristianstad att ha en flygplats här, det är verkligen väl investerade pengar, säger Pierre Månsson.