De 22 målarna arbetar sexdagarsvecka under årets varmare månader. Under vintern fäster inte färgen så bra. Ute på de tre arbetsplattformarna slipas, grundas och slutligen sprutmålas bron med svart färg, vilket också är den ursprungliga färgen.
Projektledaren Johan Nord, som ansvarar för ommålningen, visar SVT:s reporter runt på bland tusentals stålbalkar, tågräls och gallergolv som bildar själva konstruktionen. Vi befinner oss ett 30-tal meter upp ovanför vattenytan och trots att solen kommit upp blåser det rätt kyligt.
Stenskott från tågen
Han pekar på olika rostskador. Inga stora, men förvånansvärt små och många. Han förklarar att många troligtvis kommer från småsten som följer med tågen ut och far som projektiler bland stålbalkarna.
– Vi upptäcker 40-50 stycken i veckan och gissningsvis finns 40 000 totalt på bron, säger Johan Nord och visar en rostskada i storlek av en femkrona.
Kunde varit himmelsblå
Under årens lopp som metallbalkarna utsatts för stekande sol och iskalla vindar har färgen sakta och omärkligt mattats av. Den ursprungliga svarta färgen har blekts till en grå nyans, men efter ommålning blir bron svart igen
– Vi ville ju inledningsvis måla den i himmelsblå, men vi fick ta svart, ”traffic black”, vilket också passar bra, säger Johan Nord, projektledare på Öresundsbron med ett skratt.