ARTIKEL: Flest cykelolyckor i Skåne
GRAFIK: Bättre cykelbanor skulle vända trenden
”Total avsaknad av kunskap”
Jag tycker inte man ska jämföra Köpenhamn med Malmö. I Malmö är det nästa total avsaknad av kunskap om gällande trafikregler avseende cyklister. Vilket är motsatsen i Köpenhamn och ”fan tar den” som inte följer gällande regler och moral. Du ser aldrig en dansk cykla utan lampor när det är mörkt, aldrig någon som cyklar på trottoarer, eller inte bryr sig om att stanna vid stopptecken. Här i Malmö kan man t.o.m se föräldrar med cyklade barn som låter bil att stanna för stopptecken.
Sydnytt borde lägga några minuter varje dag på lektioner i cykelvett och förklara varför cykelhjälm är viktigare än att skydda fötterna med skor.
Hans
”Platt fall som följd”
Tack för ett bra reportage om cykelolyckor i Malmö. Jag kunde inte låta bli att tänka på museispårvägen utanför Malmö muséer. Prova att se vad som händer om du cyklar ner med framhjulet i ett utav spåren. Jag råkade ut för detta när det var snö på marken som gömde spåren, det blev omöjligt att styra och platt fall som följd. Man kan väl tycka att man ska cykla på cykelbanan istället, men spåren korsar cykelbanan på flera ställen.
Med tanke på att både Malmö och Lund funderar på spårvagnar hade det varit extra intressant att veta hur de tänkt lösa det för cyklister. (Behöver jag säga att det finns moderna spårvagnslösningar utan spår!?)
Joakim
”Tyvärr är det farligt att cykla”
Jag såg er uppmaning om att skriva om (egna) cykelolyckor. Jag bor i Lund & jobbar i Arlöv & har pendlat med cykel dagligen i ca 6 år nu. Året om, vinter som sommar. Ofarligt är det absolut inte, även om man är försiktig.
Mina egna erfarenheter av cykelolyckor:
1. Oerfaren som jag var när det gäller cykling, så kom jag i ca 25 km i timmen, in mellan 2 bommar i Arlöv, jag hade cyklat här flera gånger tidigare, men den här gången gick det inte bra, styret hakade fast i en av bommarna & jag flög ca 8-10 meter. Skrapade upp hakan slog i höften & hela sidan på ena benet.
2. Halkolycka i Hjärup vid Ljungs smidee (där man kör under vägen). Dock inte så allvarligt, slog i höften.
3. Halkolycka i Åkarp, vid ljuskorsningen. Samma här höger höft och arm.
4. Vägarbete i Åkarp för cirka 2-3 år sen. Dom hade helt enkelt stängt av cykelbanan utan hänvisning. Jag fick cykla ut på vägen och när jag skulle ta mig tillbaka till cykelbanan efter (arbetssträckan) kom jag in i en refug på marken, slog i ryggen och huvudet.
5. Det allvarligaste hände för 2 år sedan nu. Jag kolliderade med en annan cyklist vid Lidl i Lund. Dom hade ställt upp betongfundament som skymde sikten, samt att cyklisten jag mötte cyklade på fel sida av cykelbanan. Ambulans, kraftigt slag i underamen samt skallen. Hjälmen räddade mig här. Liten skallfaktur.
6. Förra veckan i Burlöv. Ösregn och nymålade övergångsmarkeringar. Lade i princip bara cyklen ner, slog i höften igen.
Hur försiktigt man än tar det så händer det tyvärr olyckor på cykel har jag märkt. Sen bristande respekt hos bilisterna, i Åkarp som exempel, där bilister skall lämna företräde ut till den stora vägen, så händer det ofta att dom inte respekterar väjningplikten till cykelbanan och bara kör rakt ut i vägen. Tar man det som cyklist i inte försiktigt här blir det snart en olycka.
En annan sak jag märkt är att folk går i bredd på cykelbanorna. Jag har fina cyklar och fin utrustning & tar det försiktigt, men tyvärr är det farligt att cykla.
Det var lite av mina erfarenheter.
Patric
”Ambulansfärd till SUS”
Själv var jag med om en cykelolycka den 20 augusti i år. Detta var på väg från Pågatågsstationen, bor i Åkarp, och hem. En sträcka på ungefär 300 meter. Kolliderade med en annan cyklist och åkte i ”backen”. Det blev ambulansfärd till SUS i Lund. Resultat: Cervikal höftledsfraktur vänster ben och nyckelbensfraktur höger. 11 dagar på sjukhus.
Den andra cyklisten, en 11-årig flicka, klarade sej med skrapade ben. Tack och lov! Är en 70-årig dam som före olyckan var helt frisk. Är ännu inte helt återställd men räknar med att bli det.
Ann-Christine
”Fortfarande väldigt ont”
Det var jag som blev påkörd när jag cyklade av en bil. Det blev ambulans, polis, räddningstjänst och hela kittet. Fixerad nacke och röntagd huvud. Som tur var hade jag hjälm. Hjälmen sprack så vet i sjutton om jag varit i livet utan den. Inget var brutet men min axel fick en kraftig muskelkross-skada. Jag har fortfarande väldigt ont i axeln. Dock är det en förundersökning fortfarande hos polisen om olyckan
Joakim
”Tror att bilarna ska stanna”
Här är den största anledningen till olyckorna. Ta upp detta så vi kan undvika en massa olyckor i trafiken. De flesta tror att bilarna ska stanna men de har företräde om inte de går och leder över cykel på övergångs stället. Enda övergång som cyklister har företräde är där det fins en cykelskylt och så vitt jag vet finns ingen i Kristianstad.
Christer
”Inga lurar i öronen”
Jag såg att ni skulle ta upp antalet ökande cykelolyckor, vilket för mig känns mycket angeläget. Jag bor i Lund och har haft förmånen att kunna cykla till och från mitt arbete i många år. Tyvärr har attityder och uppförande även bland cyklister förändrats till det sämre. Mycket har gjorts för att förenkla för oss cyklister, vilket vi skall vara glada för. Detta fråntar ju inte cyklister från samma ansvar i trafiken som alla andra måste visa. Jag är även bilist, mer än 2000 mil per per år varav mycket i stan, varför detta inte är nån partsinlaga.
En viktig faktor är att cyklandet ökat markant dom senaste 5-10 åren och därmed trängseln på cykelbanor mm. Likaså har cyklarna utvecklats, blivit snabbare och med bättre bromsar, men samtidigt har andelen vrak ökat. Jag hade en gammal kompis som forskade inom trafiksäkerhet och han etablerade nåt som kallas konflikt teorin. Genom att mäta antal incidenter och felaktiga beteenden så kan man även förutsäga risken för allvarliga olyckor, speciellt på hårt trafikerade ställen.
Med cykel såväl som annan fordonstrafik så är det hastigheten som avgör hur allvarliga olyckorna blir. Med högre hastighet så blir även reaktionssträckor längre och därmed olyckan ett faktum. Jag följer mina gamle kompis mätmetoder och tänker i samma banor både då jag cyklar och kör bil.
Finns det många andra trafikanter, så håller jag ner hastigheten. Cyklar jag i stan på t.ex Fiskargatan där det är blandad trafik så håller jag gånghastighet och händerna på bromsen och försöker läsa vad dom gående kan tänkas göra. Jag plingar inte, utan i stället om nån tar nåt snedsteg låter jag min frambroms gnissla till lite. Då ber ofta personen om ursäkt. Om man plingar och forsar fram så uppfattas detta som ett nonchalant egoistiskt beteende.
Likaså finns det många som har bråttom och kastar sig förbi vid rödljus eller stop, men sen när allting är fritt inte orkar hålla farten. Då man tog körkort fick man lära att anpassa hastigheten till rådande omständigheter, men på en cykel tänker inte många på detta.
Många cyklister har svårt att inse vikten av att cykla på rätt sida, känner inte till enkelriktat skyltar eller markerade pilar på marken. På raka korsningsfria/konfliktfria partier är det därför en onödig risk att cyklister kör emot avsedd körriktning.
Uppmärksamheten och reaktionerna blir heller inte bättre av att cykla med lurar i öronen. Du skärmar av dig och ditt synfält omedvetet. Jag har provat nån gång och mycket riktigt så denna enda gång uppmärksammade jag inte en bil som kom från en tvärgata bakom lite häckar.
Nu när vintern kommer så ser man nu den ena illumineringen efter den andra. Jag undrar hur dessa personer läser sina böcker på kvällarna? Kanske med hjälp av en usel reklam lysdiod, som dom kopplat loss där den hängt i en nyckelring från en cykelkorg? Det är mycket märkligt att det inte finns nån form av minimikrav på belysning på en cykel, vilket ju trots allt är ett fordon och underkastas alla andra trafiklagar?
En annan dum lag som missuppfattas är ju zebralagen. Många cyklister är övertygade om dom har förkörsrätt, vilket är både fel och oerhört farligt mest för dem själva. Dessbättre så är ju olyckorna bil-cykel ett fåtal, konsekvenserna är ju drastiska här. Men med ökande hastigheter på cyklarna så är dom dominerande cykel-cykel olyckorna minst lika smärtsamma och dyrbara.
Jag vill avsluta med några råd hur jag själv försöker undvika incidenter och olyckor:
• Anpassa hastigheten till övriga trafiken och omgivning.
• Memorera var du sett incidenter och ta det lugnt här.
• Ögonkontakt med bilisten som har förkörsrätt vid övergångställen.
• Kör på rätt sida och inte mot enkelriktat.
• Använda ordentlig belysning och reflexer.
• Ge tecken när du skall ändra riktning eller stanna.
• Inga lurar i öronen, eller telefonsamtal.
• Hjälm hjälper om olyckan är framme, men ingen garanti att undvika olyckor.
Jag följer med spänning hur ni kommer att lägga upp det här. Kommunerna borde vara lite mer aktiva att informera och polisen att övervaka lite då och då, speciellt på dom ställen där många cyklar och kända olycks ställen med många incidenter.
Göran