Nio år har gått sedan Sydvästlänken började byggas. Projektet har kostat över sju miljarder kronor. Svenska kraftnät bedömer att Sydvästlänken kommer att öka överföringskapaciteten mellan mellersta och södra Sverige med 25 procent på sikt.
I Hurva ligger slutstationen för sydvästlänken. Vi träffar projektledaren Sverker Ekehage inne i en anläggningen.
– Här i Hurva finns en så kallad omriktarstation. Här kan vi skicka effekt åt bägge hållen. Lite beroende på var behovet finns. Det finns tillfällen när vi skickar effekt norrut, men mest är det effekt från mellersta Sverige ner till de södra delarna, förklarar han.
Många fördelar
Sydvästlänken är det senaste tillskottet i stamnätet och kan liknas vid en motorväg för elöverföring. Ett gigantiskt spindelnät där effekt skickas fram och tillbaka för att slutligen nå ut till konsumenternas kaffebryggare eller till det stora brödbageriet.
– Dels blir det säkrare överföringar i det svenska stamnätet, vi får högre effekt och överföringskapaciteten ökar, säger Sverker Ekehage.
Fakta om Sydvästlänken:
Investering: 7300 miljoner kr
Längd: 43 mil
Stationer som ingår i projektet: Östansjö, Barkeryd och Hurva.