En delad bild med två sektioner. Den vänstra delen visar en sjukhuskorridor med personal i vita arbetskläder som går med en blå mask på ansiktet. Det finns också en rullstol i bakgrunden. Den högra delen visar en person som pratar i en intervju, iförd en brun jacka och en grå halsduk, ståendes vid en dörr.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
För tio år sedan blev journalen enklare att komma åt för patienter. I klippet ser du flera exempel på patienter som upplevt sig kränkta av journalanteckningar. Foto: SVT

”Inte professionell eller snäll” – klagomål om kränkande journalanteckningar ökar i Skåne

Publicerad

Allt fler vårdsökande upplever sina journalanteckningar som kränkande eller bristfälliga. Det visar en ny rapport från patientnämnden Skåne.

– Fler är vana vid att gå in och läsa sin journal och därmed kanske också se om det är någonting som är fel, säger Jonas Duveborn, förvaltningschef för patientnämnden Skåne.

Rapporten visar att klagomål kopplade till dokumentation och sekretess har ökat med 34 procent i jämförelse med föregående år. Bland klagomålen finns berättelser om kränkande formuleringar och felaktiga uppgifter.

Patient beskrevs som maniskt rädd för injektioner

Ett exempel som lyfts fram är en patient som, efter att ha lämnat ett vävnadsprov, reagerar på journalanteckningar som beskriver henne som maniskt rädd för injektioner.

”Jag är inte bekymrad över att proceduren var smärtsam utan snarare läkarens anteckning efteråt i min journal. Den var inte professionell eller snäll.”

En annan patient som remitterats till en smärtmottagning fick frågor av en kurator om sitt liv och kände sig obekväm med de detaljerade anteckningarna från samtalet.

”Jag kan inte förstå hur min barndom och händelser i livet för fyrtio år sedan är relevant för att jag idag har ont i mina knän”

– Även om vi har fått en kraftig ökning av antalet klagomål generellt sett, såg vi att den var dubbelt så stor inom det här området, säger Jonas Duveborn.

Oro för bristande sekretess

Det förekommer även klagomål som kan kopplas till oro om bristande sekretess och beskrivningar om hur anteckningar förföljer patienter och påverkar bemötande och vidare vårdinsatser.

– Jag tror att det är en allmän trend i samhället. Man blir mer engagerad i sin egen vård och det finns en rörelse mot en allt mer personcentrerad vård, där vården ska anpassas mer efter patienternas behov och förutsättningar.

Det är första gången som patientnämnden Skåne sammanställer en analys av den här typen av klagomål, trots att det är tio år sedan journalen blev ett tillgängligt verktyg för patienter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.