Båtarna hänger i sina förtöjningar. Vid Immeln är det låga vattenståndet det allmänna samtalsämnet. Här är det fiskevårdsföreningen som har samlats.
– Det har väl aldrig varit lägre än vad det är just nu. Vi saknar i dag mellan 25 och 30 procent av den totala vattenmängden i sjön. Det är klart att det har betydelse för djurlivet, säger Agne Andersson, ordförande för Immelns fiskevårdsförening.
Olofström ligger nedströms, och det är Volvo, som enligt en vattendom från 40-talet ska reglera flödet. Huvudskälet till det låga vattenståndet är rädsla för översvämningar.
– Skulle det komma ett större regn eller en större regnperiod och vi får ett hundraårsflöde eller mer, så riskerar vi svåra konsekvenser, säger Jonas Knutsson, kommunikationschef på Volvo Cars i Olofström.
Volvo håller sig inom de tillåtna gränserna. Men tidigare har det funnits en överenskommelse, en idealkurva, som varierade över året. Den har Volvo slutat följa.
– Den kurvan hade vi tillsammans gjort och den skulle då gynna biologiska mångfalden, kan man säga. Och den har man alltid följt, säger Agne Andersson, ordförande för Immelns fiskevårdsförening
Men Volvo Cars anser att man tidigare har tagit en alltför stor risk.
– Vi har helt enkelt förändrat vår riskbedömning och insett hur stor risk det är vi tar om vi inte har tillräckligt med magasineringskapacitet i sjösystemet, säger Jonas Knutsson, kommunikationschef på Volvo Cars i Olofström.
Enligt fiskevårdsföreningen har både turistlivet och djurlivet drabbats. Kräftorna, till exempel, har det inte bra.
– Vi vet att kräftor mår väldigt dåligt av den här höjningen och sänkningen av sjöar. De blir stressade, helt enkelt. De ska ju upp i kanten och äta grönt och sedan försvinner vattnet – de måste alla kräftorna samlas på en mindre yta, och det blir stress. Och det kan mycket väl vara en bidragande orsak till att kräftorna är i stort sett utdöda i sjön, säger Agne Andersson, ordförande för Immelns fiskevårdsförening.
Volvo Cars känner inte igen kräftornas situation.
– Vi har inte sett den typen av rapporter men det får man naturligtvis titta på om det skulle dyka upp den typen av rapporter, säger Jonas Knutsson, kommunikationschef på Volvo Cars i Olofström.
Fiskeföreningen efterlyser nu hjälp från de berörda kommunerna.
– Vi står ju små gentemot en sådan som Volvo, men vi måste få stöttning från kommunerna som är berörda och länsstyrelse och så vidare. Så många som möjligt måste ju stötta oss i det här. Det är nordöstra Skånes i särklass viktigaste turistattraktion, säger Agne Andersson, ordförande för Immelns fiskevårdsförening.