Lund växer. Och med fler bostäder och arbetsplatser räknar man med att ännu fler pendlare kommer att ta bilen.
Men synen på hur man ska lösa trängseln och köerna på E22 skiljer sig åt. Lunds styrande kvintett ställer sig tillsammans med S och SD, bakom Trafikverkets planer på att bredda E22 till sex filer och därmed minska trängseln.
– Vi behöver ha en trafiksäker situation på E22an, säger Klas Svanberg (M), ordförande i Byggnadsnämnden.
V, MP och FI vill stoppa planerna av miljöskäl.
– Vi är mitt i en klimatkris och detta är helt fel väg att gå, säger Rebecca Johansson (V).
Hoppas på ökad kollektivtrafik
Civilingenjören Rebecka Johansson är inte ordinarie ledamot i kommunfullmäktige i Lund, men medlem i vänsterpartiet och en av initiativtagarna till uppropet ”Bredda inte E22”.
Hon pekar på forskning (se faktaruta) som visar att bättre vägar stimulerar fler att ta bilen. Hon föreslår istället sänkt hastighet och bättre kollektivtrafik.
– I storstadsområden finns all möjlighet i världen att göra det enklare att åka kollektivt och framförallt att göra det billigare.
Klas Svanberg hoppas också att fler ska välja kollektivtrafik i framtiden.
– Vi har sett att användandet av kollektivtrafiken har ökat och förhoppningsvis kan den utvecklingen fortsätta.
”Elbilar inte lösningen”
Lund har höga ambitioner när det gäller klimatet. I projektet ”Klimatneutrala Lund 2030” antar man utmaningen att göra Lund till en klimatneutral stad år 2030.
Hur ska Lund klara att uppnå klimatmålen samtidigt som man gör det möjligt att öka biltrafiken?
- Ja, det kan ju stå i strid med varandra, men vi har ju samtidigt att ta hänsyn till trafiksäkerheten. Och vi ser ju redan nu en stark trend att gå över till fossilfria bilar, säger Klas Svanberg.
– Om vi ska vi producera elbilar till hela världen så kommer det att öka utsläppen enormt mycket. När det gäller alternativa bränslen – ska vi ta dem ifrån skogen som redan är utarmad?, undrar Rebecca Johansson.
Inducerad trafik
Ökad vägkapacitet skapar ny trafik. Detta fenomen kallas inducerad trafik och är sedan länge känt och erkänt av internationell forskning. Fenomenet handlar om att det finns ett samband mellan utbud och efterfrågan. Då vägkapaciteten eller kvaliteten ökar så minskar uppoffringen för att färdas på vägen vilket ökar efterfrågan.
Källa: Trafikverket