Under fredagen besökte infrastrukturminister Anna Johansson (S) Lund, för att berätta om hur regeringen tänker sig det fortsatta arbetet. Och beskedet var att planerna på höghastighetståg nu blir allt mer konkreta.
– Det har rått delade meningar om det här, men höghastighetsbygget är nödvändigt för att råda bot på kapacitetsbristen, sa Anna Johansson.
Ett av de besked som gavs är att Trafikverket nu får i uppdrag att mellan perioden 2018 – 2029 påbörja byggandet av en ny stambana för höghastighetståg. Det blir Trafikverkets jobb att se till att utbyggnaden sker på ett, så kallat ”kostnadseffektivt sätt”.
Ska byggas oavsett
En prioriterad etapp blir alltså Lund – Hässleholm. Den ska börja byggas direkt efter Ostlänken, där starten av den så kallade Kardonbanan sker redan i år.
– Skälet till att vi väljer just Lund – Hässleholm är att den är en av de mest belastade. Vi tror också sträckan har goda förutsättningar att leva på egna meriter, oavsett hur fortsättningen ser ut, Anna Johansson.
Därmed tror ministern inte att ett regeringskifte skulle förändra något i frågan. Både Moderaterna och Liberalerna har tidigare uttryckt skepsis mot planerna på höghastighetståg.
– Det där har ju varit lite fram och tillbaka, för att uttrycka sig försiktigt. Men den här sträckan lever som sagt på egna meriter, så oavsett om man vill gå vidare och bygga ett nytt höghastighetssystem så kommer den här etappen klara sig bra på egen hand, säger Anna Johansson.
Bostäder måste byggas
Upprustningen av järnvägen ska ha ett nära samband med bostadsbyggande i de berörda orterna, det har sedan tidigare varit ett känt krav i sammanhanget.
– Det finns stora samhällsvinster med en samordnad politik för bostäder och infrastruktur. När staten investerar i infrastruktur öppnas också möjligheter upp för nya bostäder. Den här potentialen vill regeringen ta tillvara på. Vi ger nu Trafikverket i uppdrag att väga in förutsättningarna för ett ökat bostadsbyggande vid prioriteringar kring infrastruktur, säger Anna Johansson.
På presskonferensen i Lund deltog även representanter från skånsk regionala och lokala politik.
– Det här är en mycket glädjande dag för Skåne, att det blir ett skarpt beslut att höghastighetsbanan ska börja byggas, och det på ett tidigt skede i Skåne, sa Regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon (S).
Även hans partikollega Anders Almgren (S), ordförande i kommunstyrelsen i Lund är glad idag.
– Det här löser upp väldigt många knutar. Sträckan Lund – Hässleholm har varit en getingmidja för hela Södra stambanan.
Även från Malmö kom glada tillrop från politiskt håll.
– Det är ett historiskt viktigt besked! Så rätt, riktigt och glädjande att regeringen nu ser att hela landet bidrar till Sveriges tillväxt och välstånd, säger kommunstyrelsen ordförande i Malmö Katrin Stjernfeldt Jammeh (S).