• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Politiker skäller ut SJ och järnvägen

Uppdaterad
Publicerad

Nils Karlsson (MP), kommunalråd i Malmö, blev försenad med tåget igår och spydde galla över järnvägsnätet. ”Jag var inte så arg egentligen”, säger han till SVT Nyheter Skåne.

Under fredagseftermiddagen reste kommunalrådet mellan Stockholm och Malmö. Tåget blev dock försenat och då tog kommunalrådet till det sociala mediet Twitter för att avreagera sig.

I en lång rad inlägg skrev Nils Karlsson om sin ilska mot SJ och det svenska järnvägsnätet, samt om sina observationer när tåget stod stilla vid mörklagda skogar och sjöar, något som först uppmärksammades av Växjö Nyheter.

Här följer ett urval av politikerns inlägg under tågfärden:

”Redan framme!? Jag är i fakking Tranås!”,

”Kundnöjdhet är inte nödvändigtvis SJs prio ett.”

”Vi borde vända oss till privata aktörer och fråga om de kan tillfredställa våra höghastighetsbehov.”

”Vi rullar! I säkert 35 kilometer i timmen utmanar vi ljudvallen på vår resa mot Skåne! Go SJ! Go!”

”Just nu står vi still vid ett osedvanligt fult träd vid ett joggingspår. Kvinna med hund joggar förbi. Hon kommer vara i Malmö före mig”

Många läste

Tåget rullade in på Malmö Central vid 22.15-tiden, enligt Nils Karlsson. Han var då försenad med cirka en timme.

– Tack Twitter för att du finns, kände jag. Jag var inte så förbannad egentligen, men tåget var försenat. Det inleddes med att tåget stannade i Södertälje, trots att vi fått information om att det inte skulle göra det. Det blev lite absurdistiskt och det satte en ton för hela resan, säger Nils Karlsson till SVT Nyheter Skåne.

Förutom dina arga inlägg blev du politisk i dina inlägg. Du skrev bland annat “Konkurrensutsätt hela jävla järnvägen å det grövsta omgående”.

– Jag märkte att folk började läsa och då kan man passa på att skriva om politiska frågor. Konkurrensen på den fysiska järnvägen är extremt låg. Nu, när vi är i slutet av Sverigeförhandlingen gällande att bygga höghastighetståg eller inte tror jag att det enda sättet är att bjuda in andra aktörer än staten att medverka på både driftdelen och investeringen i ny infrastruktur.

Är det en linje som är förankrad inom ditt parti?

–  När det är försening blir min åsikt starkare, men jag tror inte det skadar med fler aktörer. Mitt parti vill ha en fungerande järnväg. Vägen dit inte riktigt lika viktig som att det ska fungera.

”Var inte så arg”

Du efterlyste också solenergi över “det nattsvarta helvete vi kallar Sverige”?

–  Jag älskar den meningen.

Växjö Nyheter har bland annat skrivit en artikel  med rubriken “Toppolitiker sitter på försenat tåg – är skitarg”. Hur arg var du egentligen?

–  Jag tycker inte jag var så arg som de skriver. Det var andra på tåget som vara argare, men de tog ut ilskan på personalen i stället. Jag tror inte någon kan missat min humor. Är det någon som gjort det så bör vederbörande inte ägna sig åt Twitter.

SJ kommenterar inte

Enligt SJ:s pressjour kommenterar man inte politiska och policymässiga uttalanden under helgerna.

– Jag läste inläggen, men eftersom han är kommunalråd så får ordninarie presstjänst uttala sig under kontorstid. Pressjouren sköter trafikala frågor, och då kommenterar vi inte politiska inlägg, säger Ronny Hörstrand på SJ:s pressjour.

Förseningen berodde dels på ett signalfel mellan Södertälje och Järna, samt på ett bantekniskt fel i Linköping. Den totala förseningen var 55 minuter.

– Det är tyvärr bara att beklaga att våra resenärer drabbas. Men det var bantekniska fel utanför SJ:s kontroll, det var inga problem med tågen, säger Ronny Hörstrand.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.