Under flera timmar på måndagsmorgonen låg Skånetrafikens betalsystem nere. Enligt Theresia Swanholm vid presstjänsten var appen, vissa av de nya automaterna samt kortbetalningssystemen ombord på bussarna drabbade av problemen.
Christian Idström reste under morgonen från Lund till Malmö, men kunde inte köpa tågbiljett.
– Jag skulle köpa biljett med appen men fick inte kontakt med systemet. Så jag fick beskedet från Skånetrafiken att det bara var att stiga på, berättar Christian Idström.
Många upprörda resenärer har skrivit till Skånetrafiken på deras facebooksida.
”Hur kan ni införa ett system som fungerar så dåligt?”, skriver en person som betalat i appen men inte fått biljett. ”Är det meningen att man ska stå på stationen och vänta tills att era system har lust att fungera? Inte acceptabelt!”, skriver en annan.
Vid 09.30-tiden meddelade Skånetrafiken att systemet fungerar igen. Men vissa av de nya biljettautomaterna kan fortsatt ha problem ett tag framöver, står det på deras hemsida.
Enligt Linus Eriksson, trafikdirektör vid Skånetrafiken, beror morgonens problem inte på att Jojo-korten skrotades i helgen utan att en vanlig uppdatering av systemet genomfördes inatt.
– Inatt har haft en uppdatering i våra system och när vi skulle skicka ut det till alla bussar så uppstod ett fel. Därmed har det inte fungerat att köpa nya biljetter. Vi har gjort denna uppdateringen flera gånger tidigare. Så varför problem uppstod inatt får vi nu utreda, säger han.
Ska inte drabbas ekonomiskt
Resenärer ska vanligtvis ha en giltig biljett vid biljettkontroll. Skånetrafiken lovar att resenärer som fått en tilläggsavgift under morgonen inte ska drabbas ekonomiskt.
– Är det så att man inte kunnat köpa biljett men fått en kontrollavgift så kommer vi givetvis att betala tillbaka pengarna, säger Linus Eriksson.
I fredags invigde Kalle Lind de nya biljettautomaterna. I klippet nedan hör du honom berätta om bakgrunden till den krönika där han sågade de gamla automaterna: