I veckan presenterades Pisa-rapporten som visar att svenska 15-åringars kunskaper har försämrats i matematik, naturkunskap och läsförståelse.
Pandemin angavs som en orsak till de dåliga resultaten. Men det finns andra förklaringar som spelar en större roll, menar Anders Jacobsson, professor vid Malmö universitet.
– Vi har i Sverige genomfört ett stort experiment med skolan som började redan på 90-talet och fortsätter än idag. Det handlar om privatisering av svenska skolan, säger Anders Jacobsson, som är professor i pedagogik med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnenas didaktik.
Fler sämre på att läsa
Han menar att det fria skolvalet låter bra men att det i praktiken har gjort att kunskapsnivån har sjunkit i den svenska skolan.
Han är bekymrad över att ungefär var fjärde elev i årskurs nio inte når upp till godkänt i matematik. Han är också bekymrad över att andelen med låg läsförståelse har ökat.
Påverkar demokratin
– Om en tredjedel av alla pojkar i årskurs nio är dåliga på att läsa finns en risk att vi får en förenklad diskussion om demokratiska frågor. Hur påverkar det framtidens samhälle?
Anders Jacobsson svarar själv på sin fråga:
– Det kan bli en förenklad debatt i samhället där man inte möts och tar till vara på varandras åsikter.
Han har tre förslag på förbättringar som kan höja kunskapsnivån i den svenska skolan.
– Vi måste bryta skolsegregationen vi har i Sverige. Vi måste satsa på läraryrket och förbättra lärarutbildningen.