– Vi har tittat i klassrum och analyserat: Vad gör lärarna där det fungerar som allra bäst. Sen har vi plockat godbitarna till ett dokument, säger försteläraren Sofie Nilsson.
Så skapades grunden till det som skulle bli Rosengårdsmodellen – en modell som lärarna idag lyfter fram när de pratar om varför tryggheten är så hög på skolan. Tanken var att bygga en röd tråd genom alla klassrum genom gemensamma rutiner och strukturer på skolan.
– Dagen och lektionerna ska vara förutsägbara för våra elever. Ingen ska behöva sitta och vara orolig, stressad eller nervös för att man inte vet vad som kommer att krävas av en idag, säger förstelärare Sofie Nilsson.
Så funkar Rosengårdsmodellen
Med struktur kommer regler och en hel del sådana går det att läsa om i Rosengårdsmodellen. Till exempel ska eleverna ställa upp på led utanför klassrummet både innan och efter en lektion.
– Om man ställer sig i led så stör man inte lika mycket som man gör annars, säger Aman Zadran som går i årskurs 7.
I klippet kan du se fler exempel på hur man arbetar i Rosengårdsmodellen.