Ellen står framför en mobil och spelar in en video.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Ellen Klofsten började för sex månader sedan och efteråt steg följarsiffrorna som en raket. I videon berättar hon om sina trix. Foto: Kristoffer Kold Erlandsen/SVT

Så fördubblade hon Visit Skånes följare i sociala medier

Publicerad

Sedan Ellen Klofsten började jobba på Visit Skåne har deras konto på Instagram ökat med över 40 000 följare. Hon tipsar om sevärdheter och saker att göra i Skåne.

För ett halvår sedan funderade Visit Skåne på att lägga ned alla sina konton i sociala medier. Det gick helt enkelt för segt.

– Antingen så skulle vi ta helt nya tag eller så skulle vi inte finnas på sociala medier alls, säger Ellen Klofsten som är sociala medier-ansvarig på Visit Skåne som är Region Skånes turistbolag.

De tog nya tag och Ellen Klofsten fick jobb. Visit Skåne gick från att ta andras videor och bilder till att göra egna inlägg och följer nu också trender. Sedan dess har de fått över 40 000 nya följare på Instagram. Det är mer än en fördubbling. I dag har de en räckvidd på 2,5 miljoner.

– Det är återkommande följare som är engagerade i det vi lägger upp, vilket är kul att se, säger Ellen Klofsten.

Klirr i kassan för skånska företag

En video om bulle med bulle blev starten på framgången i deras sociala medier. Något som påverkar skåningarna. Ellen berättar att när hon varit på exempelvis fik eller restauranger så har de som jobbar där kommit fram till henne och sagt att turister besökt dem för att de såg en video som hon lagt upp.

– När jag får sån feedback så känner jag ändå att vi har gjort någon skillnad i hur folk ser Skåne och vad de hittar på här.

I sina videon försöker hon också dirigera turisterna så att de inte flockas på samma ställen.

Knäckte koden

För Visit Skåne handlar det om att frekvent ha någon som står framför kameran, berättar Ellen Klofsten. Dessutom är humor också en viktig ingrediens. Men det finns mer.

– Ha en väldigt tydlig hook, något som lockar intresset första sekunden, säger Ellen Klofsten.

En tydlig uppmaning i slutet av videon är också bra, menar hon. Sist men inte minst ska man vara sig själv.

– En utmaning blir att se hur vi kan fortsätta driva content i vår kanal kring samma ämnen som förra året, säger hon.

Se Ellen Klofsten förklara tre svenska uttryck för turisterna i videon nedan.

Blått skåp och kvinna som pratar

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon förklarar Elin Klofsten märkliga svenska uttryck för besökande turister. Foto: SVT Grafik/Visit Skåne

Ellen Klofstens bästa tips på saker att göra i Skåne

1. Surfa i Skåne

– Det är mest vanligt runt Österlen och Mölle. Det funkar bäst under vintern, det får gärna vara stormigt.

2. Höstvandra i Skrylle

– Vandra när bladen är alldeles röda och orangea. Det är en häftig upplevelse.

3. Besök äppelodlingar och vingårdar

– Skåne är fylld med äppelodlingar och vingårdar. Det är en sak som är unikt för Skåne.

4. Leta bärnsten

– Typiskt runt Skanör och Falsterbo.

5. Paddla kajak

– Varför inte paddla upp mot Ivön och i nordöstra Skåne?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.