Skånska Dagbladet var först med att berätta om nedläggningen av trygghetslinjen, som funnits till för de som känt en oro eller otrygghet när de rest med Skånetrafiken, till exempel när man väntat på sin buss eller gått hem från en tågstation.
Kostnaden har varit på över 94 000 kronor per samtal för de 79 stycken samtal som har registrerats till trygghetslinjen, där sex anställda varit ansvariga för att ta emot samtalen, något som Kristianstadsbladet var först med att berätta.
Av totalt 600 samtal som har kommit till trygghetslinjen, har över 500 varit felringningar. Carina Zacharu (M) säger att de har försökt att vara tydliga med sin marknadsföring.
– Risken finns alltid att man ringer fel, men vi har varit tydliga med vilka kriterier som gäller, säger hon.
Viktigt projekt
Carina Zachau (M) säger att även om notan kan uppfattas som dyr, har detta varit ett viktigt pilotprojekt.
– Vi ville testa då det fanns ett stort önskemål från resenärerna. Sedan ska det sägas att de sex anställda har inte bara suttit på trygghetslinjen, de har gjort andra saker också.
Från och med årsskiftet upphör trygghetslinjen, efter ett beslut från Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
Se i videon nedan vad resenärer tyckte i höstas om trygghetslinjen