Foto: Stig-Åke Jönsson/TT

Skarp kritik mot id-kontroller

Uppdaterad
Publicerad

Lagen om id-kontroller även på bussar och tåg till Sverige kritiseras nu både av Danmarks statsminister och Skånetrafiken.

Den nya lagen träder i kraft den 21 december, men först den 4 januari börjar reglerna tillämpas.

Rent praktiskt måste resenärer då ha någon form av fotolegitimation och det är transportörerna som får ansvar för kontrollerna. Efterföljs det inte blir det sanktionsavgifter.

ID-kontroller vid Öresundsbron

Morgan Johansson har sagt till flera medier att om bolagen klarar av att sköta biljettkontroller, bör de också kunna klara av att kontrollera id-handlingar.

Linus Eriksson, trafikdirektör vid Skånetrafiken, håller verkligen inte med om justitie- och migrationsministerns uttalande.

– Det betyder att man inte riktigt förstått vilka förutsättningar som råder, säger han till aftonbladet.se.

Eriksson pekar på att om bolaget inte hinner kontrollera biljetterna drabbas de inte av sanktionsavgifter. Och dessutom måste alla id-handlingar kontrolleras på den danska sidan till skillnad från biljetterna.

Danmark kritiskt

Den danska regeringen är informerad om kontrollerna och statsminister Lars Løkke Rasmussen är kritisk till dem. Han anser att de kan leda till att man hämmar utvecklingen i Öresundsregionen med risk för förlorade arbetstillfällen och ett minskat välstånd, skriver Ritzau och hänvisar till tidningen Politiken.

I propositionen skriver regeringen att antalet asylsökande, trots den minskning som skett senaste tiden, kommer att ligga ”på en nivå som gör att situationen är sådan att det ur ett brett perspektiv alltjämt finns ett allvarligt hot mot allmän ordning och inre säkerhet i Sverige”.

Förslaget KU-anmäls

Som väntat innehåller regeringens förslag inte den ursprungliga önskan om att kunna stänga Öresundsbron. Inrikesminister Anders Ygeman vill fortfarande ha den möjligheten men enligt Morgan Johansson pågår det inget beredningsarbete för närvarande. I propositionen står det att det ”inte nu” bör införas en sådan möjlighet.

Den centerpartistiske riksdagsledamoten Johan Hedin KU-anmälde på onsdagen regeringens förslag.

– Det har varit en fullständigt undermålig beredning av en lagstiftningsprodukt som innebär stora ingrepp i det som vi betraktar som friheter i samhället. Det här är inte i enlighet med de regler som vi tagit fram demokratiskt, säger han till Expressen.

Lagen

1 § Denna lag innehåller bestämmelser om särskilda åtgärder som får vidtas vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet.

Regeringens befogenheter:

2 § Om det har uppkommit en allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet får regeringen, i syfte att upprätthålla lag och ordning eller skydda nationell säkerhet, vidta sådana åtgärder som avses i 3 § och 4 §.

Bemyndiganden:

3 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om identitetskontroller vid transporter som utförs med buss, tåg eller passagerarfartyg till Sverige från en annan stat.

4 § Regeringen får meddela föreskrifter om

1. tillsyn och kontroll av åtgärder som avses i 3 §, och

2. sanktionsavgifter vid överträdelser av föreskrifter som avses i 3 §.

Tidsperiod:

5 § Föreskrifter enligt 3 § får gälla högst sex månader.

Föreskrifter enligt 4 § ska ha samma giltighetstid som de föreskrifter enligt 3 § som de förstnämnda föreskrifterna avser. Ett ärende eller mål om tillsyn, kontroll eller sanktionsavgifter får dock prövas enligt föreskrifterna efter det att giltighetstiden för dessa har gått ut, om ärendet eller målet inletts dessförinnan.

Ny tidsperiod:

6 § När en sådan giltighetstid som avses i 5 § har gått ut, får nya föreskrifter meddelas med stöd av 3 eller 4 § för en giltighetstid som börjar löpa tidigast två veckor efter det att den tidigare giltighetstiden gått ut.

1. Denna lag träder i kraft den 21 december 2015.

2. Lagen upphör att gälla den 21 december 2018.

Källa: Regeringen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

ID-kontroller vid Öresundsbron

Mer i ämnet