Redan 2015 drabbades Kristianstad av en rad uppmärksammade konststölder. Sju bronsskulpturer försvann då från det offentliga rummet. I en uppmärksammad dom fälldes två män som blivit ertappade på bar gärning med skulpturen ”Tafatt” (värderad till 80 000 kronor) i bilen.
Efter domen 2015 upphörde stölderna men i höstas satte de igång igen.
Den 20 november 2019 försvann två skulpturer: ”Wendisten” av Axel Olsson och ”Flora” av Nils Möllerberg.
En vecka senare försvann en del av Claes Hakes skulptur ”Blixt och Dunder” samt den ena ridstöveln från ”Salut” av Mette Björnberg och Richard Johansson.
En stor förlust
– Jag känner en enorm frustration. Det är en stor förlust, inte bara för det ekonomiska värdet, utan för det kulturella, säger intendent Filippa Forsberg vid Kristianstads konsthall.
– Speciellt när det gäller de konstnärer som inte finns längre och vars originalgjutformar är borta. De skulpturerna går ju inte att återskapa.
Stölderna har upprört så pass mycket att man nu bygger på det system med dna-märkning som infördes 2015. Då penslas verket med en vätska som, om skulpturen skulle dyka upp på annan plats, visar var den hör hemma.
– Men om skulpturen har smälts ner är den metoden meningslös, säger Filippa Forsberg.
Larmsensorer
Nu inleds alltså ett försök med larmsensorer för att förhindra fler stölder. Projektet är ett samarbete mellan kultur- och fritidsförvaltningen, Kristianstads konsthall och C4 Energi. Exakt hur det fungerar är sekretessbelagt.
– Vi har påbörjat en testperiod nu men jag kan inte gå in på detaljer hur det fungerar, säger Forsberg.
För att förhindra att det kulturella värdet går helt förlorat vid eventuella framtida stölder finns det också flera saker att göra.
– Vi funderar på att skapa ett arkiv. En tanke är att 3 D-skanna alla skulpturer. Så även om om inte originalgjtformen finns kvar så får man en idé av konstverkets utformning. Och vi kan också vara proaktiva och kanske gjuta in en sändare när vi beställer nyproducerad konst, säger Forsberg.